Violetta Przech [oprac. i red.], Profesor Irena Poniatowska – doktor honoris causa Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2024.
Hanna Michalak [oprac. i red.], Stefania Toczyska – doktor honoris causa Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2023.
Marek Przywarty „Second Livre de Pièces de clavecin” Nicolasa Sireta – problematyka wykonawcza w świetle źródeł z XVII i XVIII wieku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego Sagittaria, Bydgoszcz 2022.
Violetta Przech [oprac. i red.], Zbigniew Bargielski – doktor honoris causa Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2022.
Violetta Przech, W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski – twórca i dzieło, Wyd. Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, Musica Iagellonica, Bydgoszcz-Kraków 2022.
Danuta Dobrowolska-Marucha, Jak słuchać aby słyszeć? wydanie II poprawione, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo UMFC w Warszawie, Bydgoszcz-Warszawa 2021.
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Folklor muzyczny w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021.
Monika Biesaga [oprac. i red.], Maestro Jerzy Maksymiuk, doktor honoris causa Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021.
Anna Nowak, 40 lat Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku 1980-2020, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021.
Tomasz Gluska, Szostakowicz i Gershwin według Dokshizera. Transkrypcje twórcze czy odtwórcze?” red. Michał Zieliński, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2019.
Piotr Deptuch, Ansambl wokalny w operach Wolfganga Amadeusza Mozarta Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018.
Adam Kośmieja, Rewitalizacja Pianophonie Kazimierza Serockiego, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018.
Karol Szymanowski, Harmony in the Practice of a Jazz Vibraphonist: Voicing Four-Note Chords, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018.
Wojciech Michniewski, Teksty. Pisma-Wypowiedzi-Rozmowy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2017.
Kłaput-Wiśniewska Aleksandra, Kompozytorzy w Bydgoszczy – ku twórczemu środowisku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2017.
Joanna Maluga, Leszek Lorent, Sacrum i profanum w chóralno-perkusyjnej muzyce XXI wieku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2017.
Piass Agnieszka, Postać gejszy w operze „Madama Butterfly” Giacomo Pucciniego. Wybrane zagadnienia interpretacyjne, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
Szczurko Elżbieta, Pasja w twórczości polskich kompozytorów XX i początku XXI wieku na tle historii gatunku, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
Szymanowski Karol, Struktury akordowe w grze wibrafonisty jazzowego – czterodźwięki, wyd. 2 uzup. i popr., Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
Zimna Dorota, Wariantywność obsady w twórczości instrumentalnej Francois Couperina, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
Boesche-Kopczyńska Ewelina, 40 lat Wydziału Dyrygentury, Jazzu i Edukacji muzycznej Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015.
Borowicz Damian, Zagadnienia interpretacyjne opery „Ubu Rex” Krzysztofa Pendereckiego, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015.
Wilkiewicz Monika, Pater Katarzyna, 30 lat Chóru kameralnego Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015.
Szulc Witold, Aktor a partytura. Wpływ warstwy muzycznej na interpretację aktorską w widowisku muzycznym na przykładzie roli Tewiego Mleczarza w „Skrzypku na dachu” Jerry’ego Bocka, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2013.
Dobrowolska-Marucha Danuta, Jak słuchać aby słyszeć. Szkice z metodyki kształcenia słuchu, t. I, seria: Z prac międzyuczelnianej katedry kształcenia słuchu. Materiały dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Bydgoszcz-Warszawa 2012.
Dobrowolska-Marucha Danuta, Jak słuchać aby słyszeć. Szkice z metodyki kształcenia słuchu, t. II, seria: Z prac międzyuczelnianej katedry kształcenia słuchu. Materiały dla nauczycieli, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Bydgoszcz-Warszawa 2012.
Ledzińska Agnieszka, Przech Violetta, Zbigniew Bargielski. Katalog tematyczny utworów, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Wydawnictwo Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina, Bydgoszcz-Warszawa 2012.
Szymanowski Karol, Wibrafon jako instrument harmoniczny w zespole jazzowym, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012.
▪ „Muzyka ma różne przeznaczenia”. Formy i funkcje muzyki użytkowej, monografia wieloautorska, red. dr hab. Barbara Mielcarek-Krzyżanowska i Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2023 – e-book
Izabela Zymer
„W służbie wychowania i podniesienia społeczeństwa” – zadania pieśni masowej w ujęciu Zofii Lissy
”In the service of education and the society’s improvement”. Zofia Lissa’s concept of the role of mass song
Izabela Zymer
Wkład Zofii Lissy w badania rozwoju muzykalności dzieci jako źródło inspiracji dla twórców muzyki i metodologii wychowania muzycznego
Zofia Lissa’s contributions to the study of children’s musical development as a source of inspiration for composers and musical education methodologists
Blake Parham
Functional music and personal identity: A journey of émigré composers
Muzyka użytkowa i tożsamość kompozytorów: przypadek twórców emigracyjnych
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Zygmunt Mycielski – muzyczne marginalia
Zygmunt Mycielski – musical marginalia
Elżbieta Szczurko
Formy muzyki użytkowej w twórczości Piotra Mossa
Forms of utility music in the oeuvre of Piotr Moss
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
Na falach Brdy. Piosenki o Bydgoszczy
On the waves of the Brda River. Songs about Bydgoszcz
Mariusz Urban
Problematyka „użytkowości” katolickiej muzyki liturgicznej w perspektywie twórczości kompozytorów przełomu XVIII i XIX stulecia
The problems of the “utility” of Catholic liturgical music in the perspective of the works of composers at the turn of the 18th and 19th centuries
Marcin Simela
Rok w pieśni kościelnej op. 42 Mieczysława Surzyńskiego. Polskie Orgelbüchlein?
The Year in Sacred Song Op. 42 of Mieczysław Surzyński. Polish Orgelbüchlein?
Małgorzata Lisecka
„Bash Your Brains In”: o funkcji muzyki awangardowej w budowaniu pozawerbalnej narracji strachu. Przypadek Lśnienia Stanleya Kubricka
“Bash your brains in”: On the function of avant-garde music in constructing a non-verbal narrative of fear. The case of The Shining by Stanley Kubrick
Laurențiu Beldean
Kształtowanie filmowej przestrzeni audiowizualnej poprzez soundtrack: analiza na przykładzie wybranych scen z Interstellar (Christopher Nolan – Hans Zimmer)
Building with soundtrack audio-visual space in the movie: Analysis on example of selected scenes of Interstellar (Christopher Nolan – Hans Zimmer)
Aleksandra Bilińska-Słomkowska
Muzyka dla dzieci w twórczości kompozytorek polskich. Wybrane przykłady z lat 1945–2020
Music for children by Polish women composers. Selected examples from 1945–2020
Karolina Niebrzegowska
20 Piosenek dla dzieci na głos z fortepianem Stefana Behra. Aspekty interpretacyjno-wykonawcze w wybranych utworach wokalnych zapomnianego kompozytora
20 Songs for children for voice and piano by Stefan Behr. Interpretation and performance aspects in selected vocal works by the forgotten composer
Olena Berehova
Między bajką a rzeczywistością: świat dzieciństwa w balecie Iryny Gould Sekretne życie lalek
Between fairy tale and reality: The world of childhood in Iryna Gould’s ballet The Secret Life of Dolls
Anna Kierkosz
Muzyka współczesna – muzyka tworzona dla dzieci czy z dziećmi? Rola i potencjał muzyki współczesnej oraz postawy kompozytorów w kontekście rozwoju i kształtowania percepcji, potrzeb artystycznych
i kreatywności małego dziecka
Contemporary music – music created for children or with children? The role and potential of contemporary music and the attitudes of composers in the context of developing and shaping the perception, artistic needs and creativity of a young child
Elżbieta Szczurko
Środki ilustracji muzycznej w Cyrku Giuseppe na recytatora i orkiestrę Piotra Mossa
Means of musical illustration in Giuseppe’s Circus for reciter and orchestra by Piotr Moss
Robert Kaczorowski
Zaśnij dziecię już… Trzy kołysanki gdańskiego kompozytora Stanisława Kwiatkowskiego w kontekście wybranych zagadnień muzycznych i interpretacyjnych
Fall asleep now, child… Three lullabies by the Gdańsk composer Stanisław Kwiatkowski in the context of selected musical and interpretative issues
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
Koncert wiolonczelowy i Symfonia Czasu Marcina Gumieli – sztuka i dydaktyka
Cello Concerto and Symphony of Time by Marcin Gumiela – art and teaching
Alicja Atlak
„Pomelodiowy koktajl dźwięków”– o twórczości dla dzieci Anny Weber
„Pomelodic cocktail of sounds” – about Anna Weber’s work for children
Michał Zieliński
Impresje na głosy i smyczki – klasyka w krzywym zwierciadle
Impressions for voices and strings – classics in a distorting mirror
Michał Zieliński
Sonatina na fortepian – kompozytorska autorefleksja
Sonatina for piano – composer’s self-reflection
Marcin Kopczyński
Utwory dla młodych wykonawców na 4 ręce – kompozytorska autorefleksja (komunikat)
Compositions for young performers for 4 hands – composer’s self-reflection (contribution)
Aleksandra Brejza
Moje piosenki dla dzieci w podręczniku 120 lekcji muzyki w klasach 1–3 Krystyny Stasińskiej – autorefleksja kompozytorska
My songs for children in the textbook 120 music lessons in grades 1–3 by Krystyna Stasińska – composer’s self-reflection
▪ Śpiew i inne formy umuzykalniania w edukacji szkolnej, red. Alicja Atlak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2023.
Aleksandra Grucza-Rogalska
Wpływ doboru repertuaru na wokalne kształcenie w chórach dziecięcych i młodzieżowych
Wojciech B. Jankowski
„Czemu Kodály” po 25 latach
Ewelina Boesche-Kopczyńska
Dziecięca chóralistyka szkolna
Mirosława Jankowska
Wprowadzenie do lektur kodalyowskich
Agnieszka Kortyna
Piosenka w edukacji muzycznej
Dorota Ornoch
Piosenki dla dzieci w twórczości wybranych polskich kompozytorów XX wieku – charakterystyka i zastosowanie w edukacji muzycznej
Agnieszka Kortyna
Muzyczne formy pracy z dzieckiem w wieku przedszkolnym – formy wychowania muzycznego
Marzena Kamińska
Dwadzieścia gestów Emila Jaques-Dalcroze’a jako źródło inspiracji na rytmice
▪ Polscy kompozytorzy muzyki chóralnej – Andrzej Koszewski, red. Elżbieta Szczurko, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2023.
Słowo wstępne
Maria Koszewska-Wajdzik
Andrzej Koszewski (1922-2015)
Iwona Fokt
Andrzej Koszewski – „Mistrz wytrawny”. Twórczość chóralna w repertuarze chórów świata
Małgorzata Pawłowska
Kształtowanie dźwiękowego wymiaru struktury muzycznej w dziełach chóralnych Andrzeja Koszewskiego
Marcin Kopczyński
Technika kompozytorska w wybranych utworach chóralnych Andrzeja Koszewskiego
Małgorzata Podzielny
Problemy wykonawcze w wybranych utworach Andrzeja Koszewskiego na chór dziecięcy
Grażyna Wolter-Kaźmierczak
Wybrane kompozycje chóralne Andrzeja Koszewskiego oraz ich aranżacje na różne zespoły wykonawcze
Noty o autorach
▪ Muzyka wobec wartości, red. Anna Nowak, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2023.
Anna Chęćka, Słuch metafizyczny. Wartości muzyki a dialog interdyscyplinarny, Ear for Metaphysics. Music Values and Interdysciplinary Dialogue
Robert Hatten, Levels of Musical Emotion and their Interacion, Poziomy emocji muzycznych i ich wzajemne oddziaływanie
Luba Kijanowska-Kamińska, Konwencja „kompozytor-społeczeństwo” w paradygmacie wartości estetycznych dzieła muzycznego, The „Composer-Society” Convention in the Paradigm of Aesthetic Values of a Musical Work
Małgorzata Janicka-Słysz, O komponowaniu według wartości w muzyce polskiej. Odzyskując romantyczną podmiotowość, Value-based Composing in Polish Music. Reclaiming Romantic Subjectivity
Helmut Loos, Musical Language and the Transmission of Values in Richard Wagner’s “Lohengrin”, “Lohengrin” Richarda Wagnera, jego język muzyczny i przekaz wartości
Matthew Leone, A Composer’s Oeuvre, (Under) valued: Jan Ladislav Dussek’s Music in the Curriculum of the Paris Conservatoire in the 19th Century, (Nie)doceniana twórczość kompozytora: muzyka Jana Ladislava Dusska w programie nauczania Konserwatorium Paryskiego w XIX wieku
Marcin Simela, Estetyka i styl twórczości Mieczysława Surzyńskiego, The Aesthetics and Style of Mieczysław Surzyński’s Work
Paweł Pura, Bas lamentacyjny w wybranych balladach fortepianowych doby romantyzmu, Lament Bass in Selected Piano Ballads of the Romantic Era
Elżbieta Szczurko, Antoni Szałowski – paryżanin w wyboru. O postawie kompozytora wobec idei wolności twórczej, Antoni Szałowski – a Parisian by Choice. The Composer’s Attitude to the Idea of Creative Freedom
Beata Bolesławska-Lewandowska,„Kto chce słuchać muzyki, musi najpierw wyczyścić wszystkie hałasy i dopiero wtedy słuchać”. Zygmunt Mycielski jako krytyk muzyczny, “Whoever wants to listen to Music must First clear out all the Noise and only then listen.”. Zygmunt Mycielski as a Music Critic
Barbara Mielcarek- Krzyżanowska, Zygmunt Mycielski wobec folkloru muzycznego. Zygmunt Mycielski and Musical Folklore
Manuel Antonio Domínguez Salas, „Czas taki, jak powinien być, a nie taki, jaki jest” – Wartość czasu w muzyce Conlona Nancarrowa, “Time as if should be, not as it is” – Value of Time in the Music of Conlon Nancarrow
Anna Nowak, Indywidualność i tożsamość jako kategorie interpretacyjne twórczości kompozytorskiej Hanny Kulenty, Individuality and Identity as Interpretive Categories in the Compositional Output of Hanna Kulenty
Agnieszka Draus, Technologia – Idea – Wartość. O postawie twórczej Józefa Rychlika, Technology – Idea – Value. On the Creative Attitude of Józef Rychlik
Zuzanna Martináková-Rendeková, Hypertextuality as an Artistic Value in Louis Andriessen’s Music, Hypertekstualność jako wartość artystyczna muzyki Louisa Andriessena
Katarzyna Szymańska-Stułka, Marcin Błażewicz. Kundalini i Dharma – drogi ku wieczności, Marcin Błażewicz. Kundalini and Dharma – Paths to Eternity
Olena Berehova, “Muses are Not Silent”: Ukrainian Music as a Reflection on the Global Challenges of Modernity, „Muzy nie milczą”: muzyka ukraińska jako refleksja nad globalnymi wyzwaniami nowoczesności
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu Marcina Gumieli – transfer wartości, czy dialog estetyczny?, Songs of Ignacy Jan Paderewski, edited by Marcin Gumiela – Value Transfer or Aesthetic Dialogue?
Ming Yue, The Stylistic Formation of the “Individual Voice” of Contemporary Chinese Composers, Stylistyczne kształtowanie się „indywidualnych postaw” współczesnych kompozytorów chińskich
Chia-Ling Peng, Defined or Undefined: the Gradational Process of Value Formation, Określone czy nieokreślone: gradacyjny proces tworzenia wartości
Malwina Marciniak, Koncepcja przewartościowania (transvaluation) Byrona Alména w analizie współczesnych koncertów fortepianowych, Byron Almén’s Concept of Transvaluation in an Analysis of the Course of a Musical Work’s Form
▪ Muzyka utrwalona w zapisie i nagraniach, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Elżbieta Szczurko, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2022.
ARCHIWALIA
Rafał Ciesielski, Verba volant, scripta manent, Piśmiennictwo jako składnik spuścizny kompozytorskiej
Ilona Dulisz, Archiwalne druki nutowe Biblioteki „Hosianum” w Olsztynie
Elżbieta Szczurko, Cenne druki polonezów w zbiorach Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Elżbieta Szczurko, Ignacy Jan Paderewski i Karol Szymanowski w zbiorach fonograficznych Biblioteki Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Ilona Lewandowska, Kolekcje płyt gramofonowych w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu
Izabela Zymer, O problemach archiwizacji muzyki najnowszej. Muzyka utrwalona w Bibliotece-Fonotece Związku Kompozytorów Polskich – Polskim Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Zapomniane nagrania niezapomnianych artystów w zbiorach archiwum fonicznego Polskiego Radia Pomorza i Kujaw
Zuzanna Konopka, Audycje Anny Jachniny ze zbiorów archiwalnych Polskiego Radia Pomorza i Kujaw jako źródło wiedzy o regionalnej kulturze tradycyjnej
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Lutosławski Bliżej – Rok Witolda Lutosławskiego w Archiwum Dokumentów Fonicznych Polskiego Radia Pomorza i Kujaw
SPUŚCIZNY KOMPOZYTORSKIE
Jolanta Guzy-Pasiak, Przywracanie zapomnianych dzieł polskich kompozytorów emigracyjnych – od kwerendy bibliotecznej do nagrania muzycznego. Przypadek Karola Rathausa
Andrzej Szypuła, Uwagi o twórczości kompozytorskiej Zygmunta Mycielskiego
Beata Bolesławska-Lewandowska, Zygmunt Mycielski w nagraniach: dokumentacja, problemy i zadania
Laurentiu Beldean, Narracje antysekwencyjne w odniesieniu do notacji muzycznej w dziełach Henry’ego Cowella i Johna Cage’a
Małgorzata Lisecka, Notacja muzyczna jako narzędzie i jako obiekt estetyczny: przypadek Sylvano Bussottiego
Anna Nowak, Rękopisy utworów Hanny Kulenty jako źródło studiów nad twórczością kompozytorki
FOTOGRAFIE DŹWIĘKOWE
Joanna Szczepańska-Antosik, Specyfika nagrań dokumentalnych uczestników Ogólnopolskiego Festiwalu Kapel i Śpiewaków Ludowych w Kazimierzu Dolnym
Tomira Rogala, Joanna Szczepańska-Antosik, Badania barwy głosów śpiewaczek ludowych utrwalonych w nagraniach archiwalnych
Jacek Jackowski, Etnofon.pl jako „fotografia dźwiękowa” polskiej tradycyjnej kultury muzycznej
Malwina Marciniak, Dzieła Karola Szymanowskiego w interpretacjach Jerzego Godziszewskiego
Jędrzej Rochecki, Interaktywne fotografie dźwiękowe historycznych fortepianów. Problematyka tworzenia instrumentów wirtualnych na przykładzie fortepianu J.F. Marty’ego z kolekcji im. A. Szwalbego w Ostromecku
▪ Transgresje w muzyce, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Sagittaria, Bydgoszcz 2022.
Zbigniew Majchrowski, Jak możliwa jest transgresja w kulturze współczesnej, How Transgression is Possible in Contemporary Culture
Susanne Kogler, Modes and Moments of Transgression: Artistic Innovation in New Music since the 1950s, Dominanty i momenty kluczowe transgresji: artystyczne innowacje w muzyce współczesnej od lat pięćdziesiątych XX wieku
Małgorzata Janicka-Słysz, O przełomowych zmianach i zwrotach w polskiej kulturze muzycznej drugiej połowy XX wieku i pierwszych dekad wieku XXI. Rekonesans, Groundbreaking Changes and Turning Points in Polish Musical Culture in the Second Half of the 20th Century and the First Decades of the 21st Century. A Reconnaissance
Luba Kijanowska-Kamińska, Procesy transgresyjne w sztuce muzycznej krajów postradzieckich, Transgressive Processes in the Musical Arts in Post-Soviet Countries
Justyna Humięcka-Jakubowska, Transgressions of Musical Genres in the Context of the Search for Individual Means of Artistic Expression – a Case Study, Transgresyjność gatunków muzycznych w kontekście poszukiwań indywidualnych środków wypowiedzi artystycznej – studium przypadków
Anna Nowak, Poza paradygmatem gatunku. Transgresyjne formy wypowiedzi artystycznej w dwudziestowiecznych koncertach instrumentalnych polskich kompozytorów, Beyond the Genre Paradigm. Transgressive Forms of Artistic Expression in 20th Century Instrumental Concertos by Polish Composers
Elżbieta Szczurko, Transgresje w dziejach gatunku pasyjnego w muzyce, Transgressions in the History of the Passion Genre in Music
Helmut Loos, Transgression as Sin. The Reception of Liszt as an Example of Reinterpretation and Abuse, Transgresja jako wypaczenie. Recepcja Liszta jako przykład reinterpretacji i nadużyć
Manuel Antonio Dominguez Salas, Tworzenie macro timbre continuum w twórczości Julio Estrady: między rzeczywistością a wyobraźnią kompozytora, Creation as a macro timbre continuum in the Musical Works of Julio Estrada: Between Reality and the Composer’s Imagination
Ewa Wójtowicz, Transgressio. Con fanatismo! Muzyczny światopogląd Barbary Buczek, Transgressio. Con fanatismo! Barbara Buczek’s Musical Worldview
Agnieszka Draus, Józef Rychlik – homo hubris? Kompozytor jako osobowość transgresywna, Józef Rychlik – homo hubris? Composer as a Transgressive Personality
Michał Zieliński, Rued Langgaard – zapomniany duński wizjoner, Rued Langgaard – a Forgotten Danish Visionary
Marcin Simela, Między datum a novum. Próba uchwycenia idiomu symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego, Between datum and novum. An Attempt to Capture the Idiom of Feliks Nowowiejski’s Organ Symphonies
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, „Uszy mi się bardzo zmieniły”. W kontekście przemian warsztatu kompozytorskiego Zygmunta Mycielskiego, „My Ears Have Changed a Lot”. Change in the Compositional Artistry of Zygmunt Mycielski
Kurt C. Nelson, Tadeusz Baird and the Path to Musical Monumentality, Tadeusz Baird i droga do monumentalności muzycznej
Barbara Literska, Indywidualność ponad nowatorstwo – o muzyce według Katarzyny Kwiecień-Długosz, Individuality above Innovation – Katarzyna Kwiecień-Długosz’s Thinking about Music
Malwina Marciniak, Chamber Piano Concerto Agaty Zubel – nowe idee koncertowania, New Concertato Ideas in Agata Zubel’s Chamber Piano Concerto
Magdalena Stochniol, Przekraczanie granic gatunku i znaczeń – V Audycja Andrzeja Krzanowskiego jako fenomen, Transgressing the Boundaries of Genre and Meaning – Andrzej Krzanowski’s Programme V as a Phenomenon
Ryszard Daniel Golianek, Podróż do Reims Rossiniego: ekscentryczne dzieło operowe i jego transgresyjne współczesne realizacje sceniczne, Rossini’s Il Viaggio a Reims: an Eccentric Opera and Its Transgressive Contemporary Stage Productions
Agata Kochanowska, Milczenie jako transgresja gatunku operowego. Nieme postaci we współcznesnych realizacjach wagnerowskich, Silence as a Transgression of the Operatic Genre. Silent Characters in Contemporary Wagnerian Performances
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, “A oni, bydgoszczanie chcieliby mieć wszystko małe…” Próby działań transgresyjnych w tworzeniu bydgoskiego środowiska kompozytorskiego, „And they, the Citizens of Bydgoszcz, Wish for Everything that is Small …” – The Role of Transgression in the Formation of the Composers’ Milieu in Bydgoszcz
Zuzana Martináková-Rendeková, The Scientific Discoveries of the 20th Century and Their Impact on the Music of Today, Odkrycia w muzyce XX wieku oraz ich wpływ na muzykę współczesną
Claire McGinn, Musical Shitposting at the Fin the Siècle: Transgression, (Ant)Agonism and ‘Democratising’ Music Technologies, Muzyczny shitposting w erze fin de siècle: transgresja, a(nta)gonizm i “demokratyzacja” technologii muzycznych
Angelo Martingo, Carla Paiva, From the Senses to Reason, and back again: Adorno and Freud on Interpretation, Od zmysłów do rozumu i z powrotem: Freud i Adorno o interpretacji
▪ Muzyczne dziedzictwo. Konteksty kulturowe i artystyczne, red. Michał Zieliński, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021.
Tomasz Krzemiński, Muzyka i konflikt narodowościowy na Kujawach w końcu XIX wieku
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Muzyka sakralna Bruno Steina — cecylianizm w twórczości śląskiego kompozytora tworzącego w Bydgoszczy
Gizela Chmielewska, Ludwik Regamey z Kijowa — akompaniator „skończenie doskonały”
Iwona Fokt, Klisze pamięci. Stefan Bolesław Poradowski
Iwona Fokt, Muzyczny ślad. Kazimierz Lubomirski kompozytor zapomniany
Alona Borshuliak, Pedagogical Activity of Tadeush Ganitsky
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Grosse Kompositionslehre Hugo Riemanna i jej recepcja w polskim nauczaniu kompozycji
Elżbieta Szczurko, Zasługi Kazimierza Sikorskiego dla pedagogiki kompozycji i teorii muzyki
Marcin Simela, Bolesław Szabelski — współpraca śląskiej szkoły kompozytorów
Mateusz Ziemlewski, Henryk Mikołaj Górecki — twórczość rezonująca
Ewa Rzanna-Szczepaniak, Florian Dąbrowski — kompozytor i pedagog
Małgorzata Królak-Radziejewska, Franciszek Woźniak — twórca klasy kompozycji we wspomnieniach swoich studentów
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Dźwiękogimnastyka… Aleksandry Brejzy — poezja i muzyka dla najmłodszych
Agnieszka Kostrzewa, Demonstracyjny Zespół Tańca Ludowego im. Oskara Kolbegra przy Muzeum Etnograficznym w Toruniu jako laboratorium badawcze Działu Tańca i Muzyki
Wanda Szkulmowska, Kapele Kujawskie (część 7) — Nadgoplański Zespół Folklorystyczny w Kruszwicy
Wanda Szkulmowska, Kapele Kujawskie (część 8) — Trzy zespoły ludowe w Osięcinach
▪ Dzieło muzyczne wobec tradycji kulturowych, red. Anna Nowak, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021.
Elżbieta Nowicka, Muzyka w prozie Sándora Máraiego jako medium refleksji nad światem, Music in the Prose of Sándor Márai as a Medium of Reflection on the World
Anna Nowak, Recepcja muzycznych idiolektów w twórczości kompozytorskiej. Rekonesans, The Reception of Musical Idiolects in Compositions. A reconnaissance
Helmut Loos, Christian Gottlob Neefe and Beethoven. Beginnings of a Master Narrative, Christian Gottlob Neefe i Beethoven. Początki mistrzowskiej narracji
Agnieszka Draus, „Zaprawdę, to widmo Niespokojności mię nabawia” Beethoven według Johna Adamsa, „Indeed, Indeed, Sirs. But This Troubles Me”. Beethoven According to John Adams
Olena Berehova, Modern Ballet in the Transformation of Space and Time: the Imagological Aspect, Balet nowoczesny w transformacji czasoprzestrzennej: aspekt imagologiczny
Luba Kijanowska-Kamińska, Lydia Melnyk, Barokowe refleksje w twórczości Myrosława Skoryka i ich kontekst filozoficzny, Baroque Reflections in the Works of Myrosław Skoryk: Philosophical Context
Aleksander Kozarenko-Trochanowski, Uniwersalia muzycznego świata Borysa Latoszyńskiego, Universals in the Musical World of Boris Lyatoshinsky
Rima Povilionienė, Microtonal Initiatives and Parallels in Lithuanian Music: Juozapaitis’s Rex versus Lutosławski’s 2nd Symphony in the Context of Cultural Exchanges, Inicjatywy mikrotonalne i idee pokrewne w muzyce litewskiej: Rex Juozapaitisa versus II Symfonia Lutosławskiego w kontekście wymiany kulturalnej
Magdalena Stochniol, Twórczość Andrzeja Krzanowskiego i jej związki z muzyką Beethovena, Andrzej Krzanowski’s Oeuvre and Its Links with Beethoven’s Music
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Lignum vitae – Zygmunt Mycielski czyta Księgę Rodzaju, Lignum vitae – Zygmunt Mycielski Reads the Book of Genesis
Blake Parham, Roman Palester the Master of Neoclassical Dodecaphony. How a Modern Composer Combined Dodecaphony with Classical Aesthetics, Roman Palester – mistrz neoklasycznej dodekafonii. Jak współczesny kompozytor połączył dodekafonię z estetyką klasyczną
Manuel Antonio Dominguez Salas, Inspiracje kulturą meksykańsko-prekolumbijską w multi-operze Murmullos del páramo Julio Estrady, Mexican-Prehispanic Cultural Inspiration in the Creation of the Multi-Opera Murmullos del páramo by Julio Estrada
Julieta González Springer, Współistnienie trzech kultur Nowej Hiszpanii w kompozycjach Gaspara Fernándeza (XVII wiek), The Coexistence of Three Cultures in New Spain and Their Presence in the Compositions of Gaspar Fernández in the 17th Century
Andra-Daniela Pătraş, The Musical Folklore of Maramureş as Captured in the Work of Two Prominent Musical Personalities: Tiberiu Brediceanu and Béla Bartók, Muzyczny folklor z Marmarosz ze zbiorów dwóch wybitnych osobowości: Tiberiu Brediceanu i Béli Bartóka
Michał Zieliński, Béla Bartók a liczba Φ. Kilka uwag na marginesie teorii Ernő Lendvaia, Béla Bartók and the Number Φ. A few Remarks on Ernő Lendvai’s Theory
Agata Krawczyk, Treny Jana Kochanowskiego jako źródło inspiracji: o wybranych umuzycznieniach tekstu w twórczości kompozytorów polskich XIX i XX wieku, Jan Kochanowski’s Laments [Treny] as a Source of Inspiration: Selected Musical Settings of the Text in the Works of Polish Composers of the 19th and 20th Centuries
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Z szacunku dla tradycji, w służbie popularyzacji. Muzyka ludowa w opracowaniach Pawła Billerta, Out of Respect for Tradition, in Service of Popularization – Paweł Billert’s Studies of Folk Music
Paweł Pura, Pierwiastek chopinowski i lisztowski w Balladzie es-moll op. 31 Józefa Wieniawskiego, Elements of Chopin and Liszt in Józef Wieniawski’s Ballade in E-flat minor, Op. 31
▪ Kulturowe i edukacyjne konteksty muzyki religijnej, t. 3, red. Monika Biesaga, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2021.
WOKÓŁ MUZYKI LITURGICZNEJ
Renata Szerafin-Wójtowicz, Słowo jako imperatyw muzyki sakralnej – uwagi na temat związków słowno-muzycznych na przestrzeni epok
Grzegorz Doniec OP, Via pulchritudinis w muzyce sakralnej jako droga formacji kulturowej
Marcin Bornus-Szczyciński, Chorał gregoriański – muzyka poważna czy tradycyjna?
Tomasz Orlow, Improwizacja jako technika kompozytorska – analiza możliwości wykonawczych organisty w kontekście techniki gry, stylistyki i formy muzycznej
Andrzej Gładysz, Kościelne wymagania związane z wykształceniem i kwalifikacjami organistów w świetle regulaminów diecezjalnych
MUZYKA RELIGIJNA KOMPOZYTORÓW POLSKICH I OBCYCH
Magdalena Filipska, Refleksje nad retoryką muzyczną na podstawie wybranych psalmów Marka Jasińskiego
ks. Mateusz Ziemlewski, Transcendencja w muzyce według Josepha Ratzingera na przykładzie Beatus vir Henryka Mikołaja Góreckiego
Dawidz Kusz OP, Tradycja odziedziczona we współczesnej muzyce religijnej na przykładzie twórczości kompozytorów związanych z nurtem polistylistycznym. Inspiracje chorałem gregoriańskim w wybranych dziełach Dawida Kusza
Elżbieta Przystasz, Tradycyjne pieśni kalwaryjskie oraz wybrane współczesne oratoria jako przejaw kultu maryjnego w sanktuarium w Kalwarii Pacławskiej
Sławomir Bronk, Współczesna sakralna twórczość wokalno-instrumentalna do tekstów w języku kaszubskim na wybranych przykładach
▪ Dzieło muzyczne wobec przeszłości i współczesności, red. Anna Nowak, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020
Adam Grzeliński, Historia i sztuka – dwa zwierciadła człowieka, History and Art – Two Mirrors of Man
Siglind Bruhn, Epitaph: Aribert Reimann’s Musical Circumambulation of an Imagined Tombstone Inscribed with Poems by Percy B. Shelley, Epitafium: Ariberta Reimanna muzyczny rytuał okrążania wyimaginowanego nagrobka z wierszami Percy’ego B. Schelley’a
Luba Kijanowska-Kamińska, Antropologiczne ujęcie utworu muzycznego w dobie postmodernizmu: w poszukiwaniu nowej definicji stylu współczesnego, An Anthropological Approach to a Musical Work in the Era of Postmodernism – in Search of a New Definition of Contemporary Style
Małgorzata Janicka-Słysz, W interpersonalnym dialogu kultur. O muzyce polskiej i litewskiej drugiej połowy XX wieku z perspektywy idei wolności i estetycznych przemian, In the Interpersonal Dialogue of Cultures. On Polish and Lithuanian Music of the Second Half of the 20thCentury
Ewa Schreiber, Idea autonomii i tożsamości modernistycznego kompozytora. Wokół autorefleksji Witolda Lutosławskiego i Györgya Ligetiego, The Idea of Autonomy and the Identity of a Modernist Composer. On Self-Reflection by Witold Lutosławski and György Ligeti
Zuzana Martináková-Rendeková, The Postmodern Period in Slovak Music and Musical Recycling, Muzyczny recykling ery postmodernizmu w muzyce słowackiej
Viktor Mishyn, The Origins and Evolution of Dimensional Phenomena in Music, Źródła i ewolucja zjawisk wymiarowych w muzyce
Alona Borshuliak, The Dumka in the Songwriting of Polish and Ukrainian Composers, Dumka w twórczości pieśniowej polskich i ukraińskich kompozytorów
Michał Zieliński, Stylizacje menueta w twórczości Maurice’a Ravela, Stylizations of the Minuet in the Oeuvre of Maurice Ravel
Susanne Kogler, ”Repetition is the Effort to Commemorate” (Beat Furrer). The Amalgamation of Past and Present in Beat Furrer’s Music Theatre, „Powtarzanie to próba uczczenia” (Beat Furrer). O połączeniu przeszłości i teraźniejszości w teatrze muzycznym Beata Furrera
Marcin Stawiarski, Transtextual and Intermedial References in John McLeod’s Vocal Music, Nawiązania transtekstualne i intermedialne w muzyce Johna McLeoda
Olena Berehova, A Dialogue of Cultures as a Paradigm of the Creativity of the Composer Igor Shcherbakov, Dialog kultur jako paradygmat twórczości kompozytora Igora Szczerbakowa
Baiba Jaunslaviete, The Concept of Timbre as a Representation of the Past-Presents Opposition in the Music of the 20th and 21thCenturie, Koncepcja barwy dźwięku opisująca przeciwieństwo przeszłość-teraźniejszość w muzyce XX i XXI wieku
Elena Markova, Yelena Yatsenko, Wizja symbolizmu w operze Na Wielkanoc rusałki Nikołaja Leontowicza, A Vision of the Symbolism in N. Leontovich’s Opera The Easter Mermaid
Helmut Loos, The Name of the Rose as a Musical. Umberto Eco as Light Music, Imię róży jako musical. Powieść Umberto Eco jako muzyka pop
Agnieszka Nowok-Zych, Mieczysław Wajnberg i Julian Tuwim: inspiracje i paralele, Mieczysław Wajnberg and Julian Tuwim: Inspirations and Parallels
Marcin Simela, Symfoniczna muzyka organowa przełomu XIX i XX wieku i jej oddziaływanie na polską muzykę organową tego okresu, Symphonic Organ Music at the Turn of the 20th Century and its Impact on Polish Organ Music in that Period
Elżbieta Szczurko, Źródła inspiracji twórczej w działalności kompozytorskiej i publicystycznej Michała Kondrackiego, Michał Kondracki: Composer and Journalist. Sources of Creative Inspiration
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, „U Bacha ani jedna nuta nie spada z nieba”. Zygmunt Mycielski a twórczość Jana Sebastiana Bacha, ”In Bach, not a Single Note falls from the Sky”. Zygmunt Mycielski and the Music of Johann Sebastian Bach
Ewa Rzanna-Szczepaniak, Myśl kopernikowska w twórczości kompozytorów polskich, Copernicus’s Ideas in the Oeuvre of Polish Composers
Teresa Malecka, Krąg interakcji międzytekstowych w utworach ostatnich Henryka Mikołaja Góreckiego, The Sphere of Intertextual Interaction in the Last Works of Henryk Mikołaj Górecki
Magdalena Stochniol, Tradycja a poszukiwanie oryginalnego języka twórczego. III Kwartet smyczkowy Andrzeja Krzanowskiego, Tradition and the Pursuit of an Original Creative Language. Andrzej Krzanowski String Quartet No. 3
Ewa Wójtowicz, „Gatunek zawsze jest stary i nowy jednocześnie”. Przeszłość i współczesność w kwartetach smyczkowych Krzysztofa Meyera, ”A Genre is Always Old and New at the Same Time”. The Past and Present in Krzysztof Meyer’s String Quartets
Jacek Szerszenowicz, Między surkonwencjonalizmem i surrealizmem: cykl Ukiyo-e Marcela Chyrzyńskiego i Ukiyo Lidii Zielińskiej wobec tradycji japońskiej i europejskiej, Beetwen Surconventionalism and Surrealism: Marcel Chyrzyński’s Musical Cycle Ukiyo-e and Lidia Zielińska’s Ukiyo from the Perspective of Japanese and European Tradition
Anna Nowak, Dzieło muzyczne w dialogu z tradycją i współczesnością. O niektórych aspektach języka muzycznego Hanny Kulenty, A Musical Work in Dialogue with Tradition and Modernity. Certain Aspects of the Musical Language of Hanna Kulenty
Agnieszka Draus, Widma Bacha, Mozarta, Wagnera… O współczesnej muzyce „nawiedzonej przez duchy”, Contemporary Music ”Haunted by Ghosts”. The Phantoms of Bach, Mozart, Wagner and others
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Kultura i tradycja Wschodu w muzyce teatralnej Piotra Salabera, The Culture and Tradition of the East in the Theater Music of Piotr Salaber
▪ Feliks Nowowiejski – w kręgu twórczości i recepcji, red. Kłaput-Wiśniewska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020
Stanisław Dąbek, Missa de Lisieux Feliksa Nowowiejskiego – wotum ku czci św. Teresy
Waldemar Gawiejnowicz, Z problematyki zaginionych, niedokończonych i niezrealizowanych utworów Feliksa Nowowiejskiego
Marcin Simela, Forma symfonii organowych Feliksa Nowowiejskiego w ujęciu architektonicznym i dramaturgicznym
Marcin Simela, Zagadnienie ekspresji w symfoniach organowych Feliksa Nowowiejskiego
Elżbieta Szczurko, Wejście wojsk polskich do Torunia. Marsz Hallerczyków na chór mieszany op. 38 nr 9 Feliksa Nowowiejskiego
Małgorzata Królak-Radziejewska, Feliks Nowowiejski – uwertura koncertowa Swaty polskie
Zenona Rondomańska, Kolęda w twórczości Feliksa Nowowiejskiego i kompozytorów jemu współczesnych
Aleksandra Grucza-Rogalska, Nurt humorystyczny w twórczości chóralnej Feliksa Nowowiejskiego
Ilona Lewandowska, Feliks Nowowiejski… na deptaku w Ciechocinku
Bogna Derkowska-Kostkowska, Rok 1907 rok na scenach koncertowych Bydgoszczy i Torunia
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Jan Gałdyński i Franciszek Przymusiński – zapomniani uczniowie Feliksa Nowowiejskiego
Zenona Rondomańska, Utwory chóralne Feliksa Nowowiejskiego w repertuarze współczesnym
Ilona Ejsmont, Feliks Nowowiejski w fonografii polskiej
Ilona Dulisz, „Rok Feliksa Nowowiejskiego”. Czy powrót do panteonu polskich kompozytorów narodowych?
Magdalena Łowkiel, Barczewo – ośrodek promocji postaci i twórczości Feliksa Nowowiejskiego
▪ Polscy kompozytorzy muzyki chóralnej: Marek Jasiński, Józef Świder, Romuald Twardowski red. Monika Biesaga, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2020.
MAREK JASIŃSKI
Łukasz Urbaniak, Sacrum jako nadrzędny imperatyw w życiu i twórczości Marka Jasińskiego – portret kompozytora oczami ucznia
Iwona Charkiewicz, Tradycja i współczesność w utworach wokalnych i wokalno-instrumentalnych Marka Jasińskiego
Szymon Godziemba-Trytek, Transformacja języka muzycznego Marka Jasińskiego
w twórczości wokalno-instrumentalnej na podstawie „Requiem” i Symfonii „In principio”
Jolanta Szybalska-Matczak, Twórczość chóralna Marka Jasińskiego i jej znaczenie w procesie kształcenia młodego dyrygenta
Grażyna Wolter-Kaźmierczak, Kompozycje chóralne Marka Jasińskiego w kontekście działań artystycznych młodego adepta sztuki dyrygenckiej
JÓZEF ŚWIDER
Izabella Zielecka-Panek, W hołdzie Profesorowi – Międzynarodowy Festiwal Muzyki
im. Profesora Józefa Świdra w Cieszynie
Renata Szerafin-Wójtowicz, Pieśni pochwalne „Canti laudantes” Józefa Świdra
Honorata Cybula, O „Kantacie Maryjnej” Józefa Świdra
Monika Wilkiewicz, Analiza wybranych problemów wykonawczych i metody ich rozwiązywania w utworach Józefa Świdra na chór żeński: „Ale Maria”, „Moja piosenka”, Jubilate Deo”, „Krakowiak”
ROMUALD TWARDOWSKI
Joanna Maluga, Charakterystyka warsztatu kompozytorskiego Romualda Twardowskiego
na przykładzie jego chóralnej twórczości sakralnej
Mariusz Mróz, Muzyka cerkiewna w twórczości Romuald Twardowskiego
Jan Połowianiuk, „Kolędy prawosławne” Romualda Twardowskiego – tradycja i duchowość
Paweł Łuczak, Inspiracje polskim folklorem w twórczości chóralnej Romualda Twardowskiego
Aleksandra Grucza-Rogalska, Tematyka marynistyczna w twórczości kompozytorskiej Profesora Romualda Twardowskiego
Piotr Jańczak, Chóralne utwory Romualda Twardowskiego w procesie nauczania przedmiotu dyrygowanie
▪ Interpretacje dzieła muzycznego, t. 4: Narodowość a wartości uniwersalne, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2019.
Jolanta Maćkiewicz, Indywidualne – narodowe – międzynarodowe – uniwersalne w myśleniu i twórczości/ Individual – national – international – universal i thinking and creativity
Helmut Loos, An assessment of Felix Mendelssohn Bartholdys national awareness/ Felixa Mendelssohna Bartholdy`ego rozumienie „narodowości”
Elena Markova, Daria Androsova, O niektórych formach sugerowania narodowości w muzyce/ Out-folklore form sof the statement national style in music
Luba Kijanowska-Kamińska, Folklor karpacki w twórczości kompozytorów lwowskich pierwszej połowy XX wieku: przemiany stylistyczne/ Carpathian folklore in the creation of Lviv composers. The stylistic transformation
Zuzana Martináková-Rendeková, Universal, territorial, national and personal identity in Slovak classical music /Uniwersalna, terytorialna, narodowa i/lub osobista tożsamość słowackiej twórczości muzycznej
Michał Zieliński, Forma Pieśni żałobnej op. 5 Igora Strawińskiego/ Form of Funeral song op. 5 by Igor Strawinsky
Elżbieta Szczurko, Działalność artystyczna Feliksa Nowowiejskiego jako artykulacja imperatywu krzewienia wartości patriotycznych/ The art of Feliks Nowowiejski`s as an articulation of the imperative to engender patriotic values
Anna Nowak, Tożsamość kulturowa polskich kompozytorów emigracyjnych: casus Romana Maciejewskiego/The cultural identity of Polish emigrant composers: The case of Roman Maciejewski
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, Uwertura śląska Zygmunta Mycielskiego. Estetyczne kontrowersje towarzyszące recepcji dzieła/ Zygmunt Mycielski`s Silesian Overture: The aesthetic controversy surrounding its reception
Olena Berehova, Metamorphosis of meanings in world literature in the works of Ukrainian composer Ludmila Yurina/ Znaczenia w literaturze światowej i ich przeistoczenia
Agnieszka Draus, Sen Eurydyki – sen o wolności? Wokół wartości w twórczości Józefa Rychlika w świetle kompozytorskiej autorefleksji /Dream of Eurydice – a dream of freedom? Around values of Józef Rychlik`s oeuvre in the light composers` self-reflection
Alicja Gronau-Osińska, Zanurzony w kulturze. Narodowy czy uniwersalny? /Immerserd in culture. National or universal?
Iwona Świdnicka, Uniwersalizm dzieł Dariusza Przybylskiego inspirowanych malarstwem Marka Rothko /Universalism of Dariusz Przybylski`s works inspired by Mark Rothko painting
Malwina Marciniak, Leopold Godowski – kompozytor polski? Rozważania o tożsamości narodowo-kulturowej artysty /Leopold Godowski – a Polish composer?
Igor Savchuk Borys Latoszyński we wspomnieniach Olgierda Straszyńskiego/ Olgierd Straszyński`s Memoirs and attempts at reconstructing the life and artistic work of Boris Latoshinsky
Rafał Ciesielski, „Polski jazz” – świadomość zjawiska (perspektywa krytyczno-muzyczna)/ Polish jazz – on the way to a national identity?
Marek Nahajowski, Ludwika Łazarza Zamenhofa interna ideo i jej rezonans w esperanckiej kulturze muzycznej /Ludvik Lejzer Zamenhof`s Interna ideo and its resonance in Esperanto music culture Interna ideo de Ludoviko Lazaro Zamenhof kaj ĝia rezono en la Esperanta muzikkulturo
▪ Kulturowe i edukacyjne konteksty muzyki religijnej, t. 2, red. Monika Biesaga, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018.
WOKÓŁ MUZYKI LITURGICZNEJ
Renata Szerafin-Wójtowicz, Musica sacra. Gdzie jest sacrum w muzyce?
Danuta Stankiewicz, Muzyk kościelny – najpierw człowiek, potem artysta. Perspektywa filozoficzno-teologiczna
Michał Sławecki, Kult i kultura muzyczna Kościoła. Refleksje nad stanem muzyki kościelnej w 50. rocznicę ogłoszenia instrukcji „Musicam Sacram” 05.03.1967
ks. Mariusz Białkowski, Semiologia gregoriańska a méthode de Solesmes
ks. Adam Malina, Status pieśni kościelnej w ewangelickiej edukacji religijnej
Beata Kamińska-Kłos, Miejsce muzyki religijnej w podręcznikach do przedmiotu „Muzyka na trzecim etapie edukacyjnym”
MUZYKA RELIGIJNA KOMPOZYTORÓW POLSKICH I OBCYCH
Jerzy Rachubiński, „Te Deum” w muzyce polskiej
Aleksandra Drozdecka, Wybrana literatura chóralna a cappella wyrazem kultu maryjnego w twórczości kompozytorów na przestrzeni wieków
Grażyna Wolter-Kaźmierczak, Słowo o Henryku Nawotce
Marta Kierska-Witczak, Twórczość religijna Tomasza Kulikowskiego
ks. Dariusz Sobczak, Wybrane opracowania psalmów responsoryjnych na Wielki Tydzień autorstwa ks. Ireneusza Pawlaka
Małgorzata Nowak, „Missa pro sancto Joanne Paulo II” – aspekt dydaktyczny, użytkowy i artystyczny kompozycji Marka Stefankiewicza
▪ Interpretacje dzieła muzycznego, t. 3: W kręgu semantyki, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018.
Marta Grabócz, Musical semiotics today: Theories of signified and examples of narrative strategies/Semiotyka muzyczna dziś: Teorie znaku a przykłady strategii narracyjnych
Anna Nowak, Znaczenia tytułów dzieł muzycznych. Twórczość muzyczna Hanny Kulenty/The meanings of the titles of musical works. The oeuvre of Hanna Kulenty
Luba Kijanowska-Kamińska, Emilia Bernacka-Głowala, Losy polskiej pieśni popularnej we Lwowie na przełomie XIX i XX wieku/The fate of the popular song in Lviv at the turn of the 20th century
Olena Berehova, Instrumental theater in contemporary Ukrainian music within the framework of the discourse on musical communication/Teatr instrumentalny we współczesnej muzyce ukraińskiej w dyskursie o komunikacji muzycznej
Katarzyna Szymańska-Stułka, Liryczny potencjał muzycznej geometrii w twórczości Andrzeja Panufnika/The lyrical potential of musical geometry in Andrzej Panufnik’s music
Violetta Przech, O „muzykosłowiu” Zbigniewa Bargielskiego. Słowo i jego funkcje/„Muzykosłowie” by Zbigniew Bargielski. The word and its functions
Helmut Loos, Understanding or distorting? Comprehending or compromising musical sources? Hermeneutic approaches to Beethoven/Wiedza czy wypaczenie? Hermeneutyczne eksperymenty na Beethovenie
Paweł Pura, Recepcja chopinowskiej ballady w twórczości Thomasa Tellefsena na przykładzie Ballady c- moll op. 28/The reception of Chopin’s ballad in Thomas Tellefsen’s oeuvre based on the example of Ballad in C minor op. 28
Elena Markova, Daria Androsova, Znaczenie symboliki epoki w utworze muzycznym. Semantyka kulturowego kontekstu twórczości/Epochal signs of meaning in a musical work in a demonstration of the semantics of a work of art in a cultural context
Galina Volkova, Rytualne bodźce kształtowania typologii gatunkowych na przykładzie etiud Karola Szymanowskiego/Ritualised stimuli shaping the genre typologies of a musical composition. Based on the example of Karol Szymanowski’s etudes
Igor Savchuk, Tetiana Homon, Właściwości semantyczne wczesnej twórczości Borysa Latoszyńskiego/Semantics in the early works of Borys Latoszyński
Marcin Simela, Idea adagia w symfoniach organowych Feliksa Nowowiejskiego/The concept of adagio in the organ symphonies by Feliks Nowowiejski
Barbara Mielcarek- Krzyżanowska, „Lamento di Tristano” Zygmunta Mycielskiego. W poszukiwaniu znaczeń/”Lamento di Tristano” by Zygmunt Mycielski. In search of meaning
Elżbieta Szczurko, Obrazek symfoniczny „Żołnierze”(1932) Michała Kondrackiego wobec idei olimpijskich konkursów sztuki/The symphonics picture in Michał Kondracki’s „Żołnierze” [„The Soldiers”] (1932) in the context of the Olympic Art Competition
Aleksandra Kłaput- Wiśniewska, Dialektyka socrealizmu i futuryzmy w kantacie “Wesele” Henryka Czyża/The dialectic of socialist realism and futurism in the cantata “Wesele” [“The Wedding”] by Henryk Czyż
Violetta Kostka, Sens komunikowany pierwszej części „Through the Looking Glass… III” na klawesyn Pawła Szymańskiego/The semantically complex aesthetic value of the first movement of “Through the Looking Glass…III” for harpsichord by Paweł Szymański
Sussanne Kogler, American “Lulu”. Olga Neuwirth’s interpretation of Alban Berg’s unfinished opera/Amerykańska “Lulu”. Niedokończona opera Albana Berga w interpretacji Olgi Neuwirth
Zuzana Martinakova, How natural, social and cultural events affect the creation of a musical work/Jak wydarzenia naturalne, społeczne i kulturalne wpływają na powstawanie dzieł muzycznych
Michał Zieliński, Rola metrum w rytmice jazzowej/The role of metre in jazz rhytms
▪ Amatorskie muzykowanie na Pomorzu i Kujawach, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2018.
STUDIA I OPRACOWANIA
Małgorzata Lisecka, Dwie pieśni weselne ze starodruku 7 III 721 i 722 ze zbioru Biblioteki Głównej UMK w Toruniu
Marek Romaniuk, Archiwum rodziny von Bethmann-Hollweg. Muzykalia
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Amatorskie zespoły muzyczne w XVIII- i XIX- wiecznej Bydgoszczy
Katarzyna Grysińska-Jarmuła, Działalność muzyczna Deutsche-Gesellschauft fur Kunst und Wissenschaft in Bromberg. Zarys problematyki
Przemysław Olstowski, Panorama życia kulturalnego Pomorza w okresie Drugiej Rzeczpospolitej (1920- 1939)
Ilona Dulisz, Feliks Nowowiejski w amatorskim ruchu śpiewaczym Polski międzywojennej
Eleonora Sienkiewicz-Bloch, Wątki muzyczne w działalności ks. Ignacego Cyraskiego, ks. Jana Filipiaka i bł. ks. Narcyza Putza w okresie 20-lecia międzywojennego w Bydgoszczy
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska, „By czas nie zaćmił i niepamięć” – początki działalności Towarzystwa Śpiewu „Harmonia” w Bydgoszczy
Joanna Urbaniak, Działalność chóru „Vincentinum” w okresie dyrygentury Henryka Nawotki
Marek Rzepa, Chóry Amatorskie w Archiwum Dokumentów Fonicznych Polskiego Radia Pomorza i Kujawach
RELACJE I WSPOMNIENIA
Andreas Billert, Paweł Billert – działalność na rzecz kujawsko-pomorskiej kultury muzycznej
Ewelina Boesche-Kopczyńska, „Schola Cantorum Prokopiensis”
Aleksandra Grucza-Rogalska, Katedralny Chór Chłopięco-Męski „Pueri Cantores Thorunienses” – muzyczne zjawisko na mapie Pomorza i Kujawach
KAPELE KUJAWSKIE
Wanda Szkulmowska, Kapele kujawskie (część 3). „Kapela Spod Kowala”
Wanda Szkulmowska, Kapele kujawskie (część 4). Kapela Ludowa. Zespół Pieśni i Tańca „Kujawy” w Radziejowie
Wanda Szkulmowska, Kapele kujawskie (część 5). Muzykowanie w Sławsku Wielkim
Wanda Szkulmowska, Działalność kulturotwórcza Marii Patyk (1924-2011)
▪ Interpretacje dzieła muzycznego, t. 2: W kontekście kultury, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2017.
Mieczysław Tomaszewski Wokół muzycznej reprezentacji. Muzyka jako „odbicie” świata
Adam Grzeliński Naturalne źródła twórczości artystycznej w koncepcji estetycznej George’a Santayany
Anna Nowak Kulturowe konteksty dyskursu kompozytorów nt. muzyki współczesnej w Dwudziestoleciu międzywojennym
Luba Kijanowska-Kamińska Muzyka we Lwowie w cieniu ideologii radzieckiej
Igor Savchuk Zagadnienie typologii ukraińsko-polskich związków kulturalnych XX wieku
Ivo Medek, Sara Medkova, Vit Zouhar Odniesienia do muzyki historycznej w czeskiej muzyce współczesnej
Helmut Loos Tonalność a kontekst ideologiczny opery „Wozzeck” Albana Berga
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Wzorce kultury niemieckiej a twórczość Wilhelma von Winterfelda (1880-1943)
Teresa Malecka Intertekstualność w muzyce Henryka Mikołaja Góreckiego
Violetta Przech Kulturowe konteksty twórczości Zbigniewa Bargielskiego
Elżbieta Szczurko Pasje Krzysztofa Pendereckiego i Pawła Mykietyna w oczach krytyki
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska W kręgu kultury judeochrześcijańskiej: „Trzy Psalmy” Zygmunta Mycielskiego
Magdalena Chrenkoff Interpretacja prozy Sienkiewicza w muzyce polskiej XX wieku na przykładzie opery „Quo vadis” Bernadetty Matuszczak
Violetta Kostka Intertekstualność w muzyce Pawła Szymańskiego na przykładzie pierwszej części „Compartment 2”, „Car 7” na wibrafon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę
Sara Medkova Czynniki wpływające na interpretację utworu Rzewskiego/Wilde’a „De Profundis” dla mówiącego pianisty
Michał Zieliński Thomas Tallis – katolik w służbie Reformacji
▪ Interpretacje dzieła muzycznego. Teoria i praktyka, t. 1, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
Anna Nowak Interpreting a musical work of art. Intentio interpretis versus intentio operis/Interpretując dzieło muzyczne. Intentio interpretis wobec intention operis
Małgorzata Janicka-Słysz Czy teoria muzyki/muzykologia jest humanistyczna?/Does music Theory/musicology belong among humanities?
Jolanta Maćkiewicz Reception and interpretation, or the (co-)creating of text/Odbiór i interpretacja czyli (współ)tworzenie tekstu
Katarzyna Szymańska-Stułka Perspektywa performatywna a muzyka/Performative perspective in music – some remarks
Agnieszka Draus System figur fakturalno-brzmieniowych jako metoda analizy polskiej muzyki II połowy XX wieku. Egzemplifikacja: muzyka Marka Stachowskiego/The concept of texture and sound figures as a method of analyzing Polish contemporary music of the 2nd half of the 20th century: The case of Marek Stachowski’s music
Luba Kijanowska-Kamińska Model chóralnego koncertu duchowego w muzyce religijnej współczesnych kompozytorów ukraińskich (próba analizy synergetycznej)/A scientific model of the spiritual choral concerto in the religious music of contemporary Ukrainian composers
Magdalena Stochniol Kategorie inspirowane językoznawstwem i psychologią poznawczą jako przydatne narzędzia w analizie muzycznej na przykładzie In Croce (1979) na wiolonczelę i organy (akordeon) Sofii Gubajduliny/Categories inspired by linguistic and cognitive psychology as useful tools in music analysis, based on the example of selected compositions by Sofia Gubaidulina
Piotr Kędzierski Aleatoryczne Ludus musicalis w muzyce kameralnej/The aleatoric Ludus Musicalis in chamber music
Kinga Kiwała Ekspresja i wartość dzieła muzycznego jako przedmiot badań. Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika/Musical expression and value as a research subject: Eugeniusz Knapik’s String Quartet
Helmut Loos Leitfigur Beethoven: Thoughts on the development of German musicology in the light of the 1968 Movement/Leitfigur Beethoven: Rozważania na temat rozwoju niemieckiej muzykologii w świetle ruchu z 1968 roku
Elena Markova, Alexandra Ovsjannikova-Trel Interpretacja muzyki Jana Sebastiana Bacha w XX wieku a filmy Andrieja Tarkowskiego/Interpreting the music of Johann Sebastian Bach in the 20th century abd Andrei Tarkovsky’s films
Violetta Przech Koncepcje formy muzycznej w twórczości Zbigniewa Bargielskiego/Form concepts in Zbigniew Bargielski’s oeuvre
Lubomír Chalupka Kwartet smyczkowy nr 1 (1965) słowackiego kompozytora Jozefa Siksty (1940-2007) jako przedmiot interpretacji teoretycznej/String Quartet No. 1 (1965) by the Slovak composer Jozef Sixta (1940-2007) as the subject matter of theoretical interpretation
Elżbieta Szczurko Krzysztof Knittel’s St Matthew Passion and the tradition of the genre/“Męka Pańska według św. Mateusza” Krzysztofa Knittla wobec tradycji gatunku
Joanna Subel Symbolika śmierci w Requiem Karla Jenkinsa/The symbolism of death in Requiem by Karl Jenkins
Mariana Lechmanová Ethical moments in Slovak operas as part of a theoretical interpretation of a musical work/Momenty etyczne w słowackiej twórczości operowej jako część interpretacji teoretycznej dzieła muzycznego
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Concertino na fortepian i orkiestrę Henryka Czyża – polska wersja „Hollywoodian Short Concerto”/Concertino for Piano and Orchestra by Henryk Czyż: A Polish version of the ‘Hollywoodian short concerto’
Marcin Simela Problematyka analizy harmonicznej utworów postromantycznych na przykładzie dzieł organowych Feliksa Nowowiejskiego/Issues associated with the harmonic analysis of late romantic works: The case of Feliks Nowowiejski’s organ pieces
Elżbieta Frołowicz Motywy marynistyczne w twórczości współczesnych kompozytorów związanych z Pomorzem Gdańskim/Marine motifs in the oeuvre of contemporary composers Living in and inspired by the historical region of the Gdansk Pomerania
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska „Czym jest poezja która nie ocala narodów ani ludzi?” Powojenny dwugłos Czesława Miłosza i Zygmunta Mycielskiego/„What is poetry that does not save nations or people?”: Czesław Miłosz and Zygmunt Mycielski’s artistic dialogue in the post-war period
▪ Kulturowe i edukacyjne konteksty muzyki religijnej, t. 1, red. Elżbieta Szczurko, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2016.
WOKÓŁ MUZYKI LITURGICZNEJ
Ks. Kazimierz Dąbrowski Muzyka integralną częścią liturgii
Ks. Mariusz Białkowski Śpiew gregoriański archetypem muzyki liturgicznej Kościoła rzymsko-katolickiego
Ks. Robert Tyrała Dbałość o szlachetne piękno muzyki liturgicznej według Josepha Ratzingera-Benedykta XVI oraz dokumentów Kościoła
Ks. Wiesław Hudek Jak z chorału gregoriańskiego uczynić narzędzie duszpasterskie?
MUZYKA RELIGIJNA KOMPOZYTORÓW POLSKICH I OBCYCH
Wiesław Delimat Kantaty odnalezione Georga Antona Bendy. Rola Sing-Akademie zu Berlin w odkrywaniu arcydzieł muzycznych
Jarosław Jasiura Dzieła religijne Józefa Elsnera zachowane w archiwum Sanktuarium na Jasnej Górze
Krzysztof Michałek Mieczysław Surzyński (1866-1924) – polska pieśń kościelna źródłem inspiracji twórczej
Ilona Dulisz Twórczość religijna Feliksa Nowowiejskiego w polskiej kulturze muzycznej XX i początku XXI wieku
Jakub Kwintal Gregoriańskie i biblijne inspiracje w ,,Musica Dominicalis” na organy solo Petra Ebena
Anna Szarapka Walory edukacyjne wybranych utworów religijnych Andrzeja Cwojdzińskiego
Beata Śnieg Antyfona maryjna ,,Salve Regina” w wybranych kompozycjach chóralnych XX wieku
Rafał Gumiela Marcin Gumiela – kompozytor młodego pokolenia. Wybrane utwory na organy solo
▪ The musical work and its creators, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2015.
Tadeusz Kobierzycki The silnece of sounds and the sounds of silence – an introduction to reistic ontology of music/O dźwiękach ciszy i ciszy dźwięków. U podstaw reistycznej ontologii muzyki
Lyuba Kyjanovska-Kaminska Psychological portrait of the composer as the source of knowledge about his individual style/Psychologiczny portret kompozytora jako źródło wiedzy o jego stylu indywidualnym
Ivo Medek The musical (team)work and its contributors. Some musings on the artistic and pedagogical elements of teamwork/(Zbiorowy) utwór muzyczny a jego twórcy. Kilka refleksji o artystycznych i pedagogicznych elementach pracy zbiorowej
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Artistic work of women – female works in self-reflection of Grażyna Bacewicz, Krystyna Moszumańska-Nazar and Agata Zubel/Twórczość kobiet – twórczość kobieca w autorefleksji Grażyny Bacewicz, Krystyny Moszumańskiej-Nazar i Agaty Zubel
Anna Nowak Historical and biographical determinants of the transformation of musical language of Polish composers in the 1950s and 1960s/Historyczne i biograficzne determinanty transformacji języka muzycznego polskich kompozytorów na przełomie lat 1950/1960
Lubomír Chalupka Kontakty kompozytorów słowackich z muzyką polską – momenty autobiograficzne we wczesnej twórczości Tadeusza Salvy i autoekspresywne w twórczości szczytowej Romana Bergera/Slovak composers’ contacts with Polish music: autobiographical moments in the early works of Tadeáš Salva and autoexpressive moments in the works written in Roman Berger’s mature
Hanna Kostrzewska Compositions titled “Fresco” versus the artistic path of Polish composers in the twentieth and twent-first centuries/Utwory zatytułowane „fresk” a droga twórcza polskich kompozytorów XX i XXI wieku
Violetta Przech The artistic path of Zbigniew Bargielski. A parallel between life and art/Droga twórcza Zbigniewa Bargielskiego. Paralela życia i twórczości
Anna Granat-Janki Twórczość Marty Ptaszyńskiej w kontekście kultury polskiej/Marta Ptaszyńska’s oeuvre within the context of Polish culture
Marcin Simela Selfexpressive and selfreflexive moments in Feliks Nowowiejski’s organ works/Momenty autoekspresywne i autorefleksyjne w twórczości organowej Feliksa Nowowiejskiego
Jānis Kudiņš Jānis Ivanovs’ unfinished last symphony: some issues of individual style and authorship/Nieukończona ostatnia symfonia Jānisa Ivanovsa: wybrane zagadnienia indywidualnego stylu i autorstwa dzieła
Elżbieta Szczurko St Luke Passion by Krzysztof Penderecki in light of motives for its writing/Pasja wg św. Łukasza Krzysztofa Pendereckiego w świetle przyczyn powstania dzieła
Violetta Kostka „Through the Looking Glass I” na orkiestrę Pawła Szymańskiego. Algorytmiczna konstrukcja dźwiękowa/“Through the Looking Glass I” for orchestra by Paweł Szymański. An algorithm applied to the basic structure
Michał Zieliński „Missa super cantiones profanae” – próba reaktywowania renesansowej praktyki kompozytorskiej/“Missa super cantiones profanae” – an attempt to revive the Renaissance composition practice
Heinz von Loesch, Sven Werner Fabian Brinkmann Which tempo, what work? Tempo and character in Schubert’s Piano Sonata in B-flat major D 960/Jakie tempo, jaki utwór? Tempo a charakter Sonaty fortepianowej B-dur D 960 Schuberta
Jagna Dankowska The role of patronage in shaping a musical work as exemplified by the efforts of Leon Piniński in Lvov/Rola mecenatu w kształtowaniu dzieła muzycznego na przykładzie działalności Leona Pinińskiego we Lwowie
▪ Chóralistyka polska w kontekście 30-lecia Podyplomowych Studiów Chórmistrzowskich w Akademii Muzycznej imienia Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014.
Ks. Kazimierz Szymonik Homilia na pogrzebie Wiesławy Krodkiewskiej /Wiesława Krodkiewska in memoriam
Anna Janosz-Olszowy Psychospołeczne i artystyczne motywacje do zbiorowego śpiewania w świetle badań
Elżbieta Wtorkowska Tradycyjny śpiew podhalański w oparciu o czynności aparatów funkcyjnych instrumentu głosu
Dariusz Dyczewski Polski Związek Chórów i Orkiestr
Mariusz Kończal, Anna Wójtowicz Federacja ,,Caecilianum”
Ks. Robert Tyrała Międzynarodowa Federacja ,,Pueri Cantores”
Paweł Łukaszewski, Joanna Łukaszewska, Wiesław Szczerbaczewicz Działalność Instytutu ,,Musica Sacra” w latach 2002-2014
Grażyna Rogala-Szczerek ,,Śpiewający Wrocław” szansą wrocławskiej chóralistyki. Od ,,Śpiewającego Wrocławia” do ,,Śpiewającej Polski”
Agnieszka Franków-Żelazny Polski Narodowy Chór Młodzieżowy
Magdalena Filipska, Joanna Maluga Spis absolwentów i wykładowców PSCh 1984-2014/ PSCh z przymrużeniem oka
▪ Czasy – Muzyka – Twórcy na Pomorzu i Kujawach, red. Michał Zieliński, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego, Bydgoszcz 2014.
Małgorzata Lisecka Nieznana aria Johanna Sebastianiego ze zbiorów Biblioteki Głównej Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu
Eleonora Sienkiewicz-Bloch Przegląd publicznie prezentowanych utworów bydgoskich muzyków okresu 20-lecia międzywojennego
Elżbieta Szczurko Marek Wakarecy i jego wizja kultury muzycznej Torunia
Zenona Rondomańska Tematyka warmińska i mazurska w twórczości Jana Michała Wieczorka
Roman Grucza Toruńskie ślady działalności artystycznej Zygmunta Moczyńskiego
Anna Wójtowicz Ks. Wacław Gieburowski – twórca i krzewiciel muzyki liturgicznej
Anna Szarapka Msza w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw
Aleksandra Grucza-Rogalska Wybrane utwory inspirowane osobą i nauczaniem Jana Pawła II w twórczości kompozytorów Pomorza i Kujaw
Łukasz Urbaniak „Sacrum” w muzyce Marka Jasińskiego w kontekście osobowości twórczej kompozytora
Anna Szarapka Muzyka religijna Bohdana Riemera
Joanna Urbaniak Idea „Sacrum” i jej realizacja w kompozycjach chóralnych „a cappella” Łukasza Urbaniaka
Marta Szczęsna Utwory chóralne Ryszarda Kwiatkowskiego
Elżbieta Szczurko Eugeniusz Głowski – wybrane utwory na chór „a cappella”
Aleksandra Grucza-Rogalska Eugeniusz Głowski – kompozytor, teoretyk muzyki, pedagog
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Ryszard Kwiatkowski – obrazy symfoniczne
Łukasz Kaczmarek Związki muzyki z malarstwem w „Cinq tableaux de Caspar David Friedrich” na oriestrę Piotra Mossa
Ilona Ejsmont Twórczość Jerzego Dubrowińskiego
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Florian Dąbrowski – słuchowisko-oratorium radiowe „kolczyki Izoldy”
Maryla Renat Sonaty skrzypcowe Marcina Kopczyńskiego – strukturalizm i jedność substancji
Małgorzata Ratajczak Wybrane utwory wokalne Marcina Kopczyńskiego
Joanna Urbaniak Źródła inspiracji w twórczości akordeonowej Mariana Gordiejuka
Michał Zieliński „Na fraszki Jana z Czarnolasu” – odrodzony renesans
Rafał Renz Stanisław Renz – twórca polskich musicali
Marek Rzepa Zbigniew Lachowicz i jego piosenki
Łucja Demby W przestworzach muzyki, czyli o przekraczaniu granic. Twórczość teatralna Piotra Salabera
Eleonora Sienkiewicz-Bloch Niezawodowi muzycy – Stanisław Baumann i Ludwik Regamey – w nurcie bydgoskiego życia muzycznego pierwszej dekady dwudziestolecia międzywojennego
Rafał Budny Muzyka poważna, teatralna, rozrywkowa – działalność kompozytorska Piotra Barczaka
Justyna Żychlińska „Instrumenty” muzyczne w pradziejach – tylko dźwięk czy już muzyka?
Wanda Szkulmowska Muzykanci kujawscy – twórcy czy odtwórcy?
Wanda Szkulmowska Kapele kujawskie (1)
Wanda Szkulmowska Kapele kujawskie (2) – dzieje kapeli rodzinnej Kochanowskich z Aleksandrowa Kujawskiego
Beata Jąkalska, Paweł Politowski Zespół Folklorystyczny „Jezioranie” kontynuatorem ludowych tradycji muzycznych w gminie Jeziora Wielkie
Agnieszka Ledzińska Autorzy opracowań muzycznych dla Zespołu Pieśni i Tańca „Ziemia Bydgoska”
▪ Dzieło muzyczne i jego źródła, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2014.
Adam Grzeliński Wartości estetyczne a historyczność twórczości artystycznej/Aesthetic Values and the Historicity of Works of Art.
Zuzana Martináková-Rendeková Mathematics – an Exhaustless Source of Musical Creation/Matematyka – niewczerpane źródło inspiracji dla twórczości muzycznej
Krystyna Szymańska-Stułka Przestrzeń jako medium formy i źródło strategii kompozytorskich dzieła muzycznego/Space as Medium of Form and Source of Composition Strategies in the Musical Work
Gražina Daunoravičienė The ‘Explosion’ of Musical Genres in 20th-Century Composition: An Investigation into Its Seismicity/Potencjał twórczy dwudziestowiecznej sztuki kompozytorskiej a eksplozja gatunków muzycznych
Jaroslav Šťastný Improvisation as a Source of Composition/Improwizacja jako źródło kompozycji
Jacek Szerszenowicz „Chatka” Musorgskiego – między mitem i archetypem. Sztuka jako środek eksterioryzacji i koncentracji ducha narodowego w sytuacji przełomowej/Mussorgsky’s “Hut” – Between Myth and Archetype
Elena Markova, Daria Androsowa Styl narodowy utworu muzycznego/National Style of the Musical Work
Elena Czajka Stylistyczne cechy instrumentalizmu Piotra Czajkowskiego w alternatywnych interpretacjach wykonawczych/Stylistic Features of Pyotr Tchaikovsky’s Instrumentalism in Alternatice Interpretative Approaches
Anna Nowak Muzyczne źródła dwudziestowiecznych mazurków fortepianowych – interioryzacja i interpretacja/Musical Sources of 20th-Century Piano Mazurkas – Interiorization and Interpretation
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska „Gdyby nie Szymanowski […] nie byłoby «Krzesanego»”. Źródła poematu symfonicznego Wojciecha Kilara/’Had it not been for Szymanowski, “Krzesany” would never have been written…’: the Origins of Wojciech Kilar’s Symphonic Poem
Monika Karwaszewska Twórczość Andrzeja Dobrowolskiego lat 1949-1955 – estetyczne źródła i strategie kompozytorskie/Andrzej Dobrowolski’s ‘Engaged’ Works – Aesthetic Sources and Adaptation Strategies
Małgorzata Królak-Radziejewska Muzyczne źródła „II Kwartetu smyczkowego” Grażyny Bacewicz/ The Musical Sources of “String Quartet No. 2” by Grażyna Bacewicz
Luba Kijanowska-Kamińska Tekst, podtekst, konteksty i preteksty opery Mirosława Skoryka „Mojżesz”/Texts, Contexts, Subtexts and Pretexts of Myroslav Skoryk’s Opera “Moses”
Teresa Malecka U źródeł twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego/At the Source of the Art. Of Henryk Mikołaj Górecki
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Muzyczne i pozamuzyczne inspiracje w twórczości kompozytorskiej Ryszarda Kwiatkowskiego/Musical and Extra-Musical Inspirations for Ryszard Kwatkowski’s Compositions
Violetta Przech Dźwięk zapośredniczony, czyli o inspiracji sztukami plastycznymi w twórczości Zbigniewa Bargielskiego/Visual Arts as Source of Inspiration in Zbigniew Bargielski’s Output
Susanne Kogler Transforming the Banal: Signals and Sounds as the Source of the Musical Work/Transformując banał: sygnał i dźwięki jako źródła dzieła muzycznego
Hanna Kostrzewska Starocerkiewna ikonografia u źródeł „Trzech fresków symfonicznych” Romualda Twardowskiego/Ancient Orthodox Iconography as the Inspiration of “Three Symphonic Frescoes” by Romuald Twardowksi
Jésus Aquila The Place of Number 11 in the Composition of “Endless Eleven” by the French Composer Bertrand Dubedout/Znaczenie liczby jedenaście w procesie tworzenia „Endless Eleven” francuskiego kompozytora Bertranda Dubedouta
Manuel Antonio Dominguez Salas Nowe spojrzenie na „Preludia i Fugę” na 13 instrumentów smyczkowych Witolda Lutosławskiego w kontekście analizy mikropolifonicznej/New Observations on the Work “Preludes and Fugue” for 13 String Instruments by Witold Lutosławski in the Context of Micropolyphony Analysis
Michał Zieliński „The First Booke of SOnges or Ayres” Johna Dowlanda. Profesjonalna muzyka na usługach amatorskiej rozrywki/“The First Booke of Songes or Ayres” by John Downland – Professional Music at the Service of Amateur Entertainment
▪ Świadkowie kultury muzycznej na Pomorzu i Kujawach, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2013.
Zenona Rondomańska Znaczenie prac źródłowych i rola „historii mówionej” w badaniach nad kulturą muzyczną
Ilona Lewandowska Spuścizna kompozytorska Zygmunta Moczyńskiego w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu
Bogna Derkowska-Kostkowska Instytuty muzyczne i nauczyciele muzyki w Bydgoszczy od drugiej połowy XIX wieku do roku 1920
Eleonora Sienkiewicz-Bloch Rękopis przemówienia Karola Szymanowskiego w Bydgoszczy
Elżbieta Szczurko Rękopisy Jana Michała Wieczorka w zbiorach Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska O bydgoskiej kulturze muzycznej w pierwszych latach powojennych w spuściźnie epistolarnej Jerzego Jasieńskiego
Eleonora Sienkiewicz-Bloch Pierwsze dwudziestolecie Państwowego Liceum Muzycznego w Bydgoszczy we wspomnieniach świadka jego sześćdziesięcioletniej historii
Alicja Weber Florian Dąbrowski współtwórca i animator regionalnej kultury muzycznej. Bydgoski epizod
Anna Szarapka Bohdan Riemer – twórca i animator kultury
Mariusz Kończal Jan Lach – chórmistrz, pedagog, wychowawca
Elona Ejsmont Jerzy Dubrowiński – twórca Studia Nagrań Akademii Muzycznej w Bydgoszczy
Ks. Kazimierz Dąbrowski Profesor Roman Grucza – organista, dyrygent, pedagog, animator kultury
Ryszard Nowicki Dziewiętnastowieczne organy kościoła św. Mikołaja w Łabiszynie w świetle źródeł rękopiśmiennych
Agnieszka Krokowska Zabytkowe organy Inowrocławia
Marek Rzepa Anna Jachnina i Paweł Billert – dźwiękowe ślady kultury ludowej na Pomorzu i Kujawach
Rafał Budny, Paweł Politowski Kazimierz Woźniecki – animator życia muzycznego na ziemi jeziorańskiej 267
Wanda Szkulmowska Kapele, zespoły śpiewacze i zespoły folklorystyczne na Kujawach na przełomie wieków
▪ Dzieło muzyczne jako znak, red. Anna Nowak, Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012.
Adam Grzeliński Prawda i znaczenie dzieła sztuki jako problem estetyki/The truth and the Meaning of the Work of Art.
Jagna Dankowska O niektórych aspektach funkcji znaczeniowych muzyki w ujęciu hermeneutyki Gadamera/On some Aspects of Semantics Functions of Music by Gadamer’s Hermeneutics
Heinz von Loesch “In the very Struggle with external Difficulties, a sweeping Excitement of the Mind makes its Presence felt”. On the Semantics of Virtuosity/„W samej walce z zewnętrznymi przeciwnościami daje o sobie znać ogarniające umysł podcniecenie”. O semantyce wirtuozerii
Suzanne Kogler Transcription, Performativity, Virtuosity: Franz Liszt and the Notion of the Musical Work/Transkrypcja, wykonawstwo, wirtuozeria: twórczość Franciszka Liszta a pojęcie dzieła muzycznego
Zuzana Martináková-Rendeková Synergetic and Smiotic Approaches to Understanding Contemporary Music/Podejście synergetyczno-semiotyczne w analizie muzyki współczesnej
Ivo Medek Meanings in a Musical Work from the Point of View of the Composer/Znaczenia zawarte w dziele muzycznym z punktu widzenia kompozytora
Michał Zieliński Między „sacrum” a „profanum”. Renesansowy cykl mszalny jako unifikator pozamuzycznych znaczeń/The Renaissance Cyclic Mass as a Unifying Factor for Extramusical Meanings
Michael Murphy Karłowicz and the ‘Work’ of Polish Culture/Karłowicz a „dzieło” polskiej kultury
Anna Nowak Polskie mazurki fortepianowe – w poszukiwaniu znaczeń/ Polish Piano Mazurkas – In Search of Meanings
Renata Skupin Reprezentacje Orientu w „Le Tour de Monde en Miniature” Aleksandra Tansmana/Representations of the Orient in Aleksand Tansman’s „Le Tour du Monde en Miniature”
Elżbieta Szczurko Symbolic Media in the Ballet “The Enchanted Inn” by Antoni Szałowski/Media symboliczne w balecie „Zaczarowana oberża” Antoniego Szałowskiego
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska Folklor muzyczny i jego znaczenie w wybranych utworach Witolda Lutowsławskiego/Folklore and its Meaning in some Works by Witold Lutosławski
Małgorzata Królak-Radziejewska Folklorystyczne konotacje w I Kwartecie smyczkowym Grażyny Bacewicz/Folklore Connotations in Grażyna Bacewicz’s First String Quartet
Martin Feuillerac Multiple Layers of Meaning(s) in Luciano Berio’s “A-Ronne”/Wielowarstwowość znaczeń w „A-Ronne” Luciano Berio
Luba Kijanowska-Kamińska Symbole Przeszłości i przyszłości w twórczości ukraińskich kompozytorów „nowej fali folklorystycznej”/The Symbols of the Past and Future in the Works of Ukrainian Composers’ New Folk Wave
Jānis Kudiņš The Tendency of Neoromanticism in the Symphonic Music by Latvian Composers Pēteris Vasks and Arturs Maskats. Several Aspects of the Stylistic Intertextuality/Neoromantyczne tendencje w utworach symfonicznych łotewskich kompozytorów Pēterisa Vasksa i Artursa Maskatsa. Wybrane aspekty stylistycznej intertekstualności
Violetta Przech Kategoria liryzmu w cyklu pieśni „Noc-dzień” Zbigniewa Bargielskiego/The Category of Lyricism in the Song Cycle “Night-Day” By Zbigniew Bargielski
Kinga Kiwała Problem „znaczenia muzyki” w polskich koncepcjach fenomenologicznych na przykładzie II Symfonii „Wigilijnej” Krzysztofa Pendereckiego oraz IV Symfonii Witolda Lutosławskiego/The Problem of the Meaning of Music in the Conceptions of Polish Phenomenologists demonstrated on the Example of Krzysztof Penerecki’s Symphony No. 2 („Christmas Symphony”) and Witold Lutosławski’s Symphoyn No. 4
Anna Granat-Janki Cytat i gra a rozumienie muzyki postmodernistycznej/Quotation and Play in the Understanding of Postmodern Music
▪ Materialne ślady kultury muzycznej na Pomorzu i Kujawach, red. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Wydawnictwo Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz 2012.
Małgorzata Lisecka Libretta dzieł scenicznych Antoine’a Dauvergne’a w Książnicy Kopernikańskiej
Aleksandra Lisecka Druki muzyczne z księgarni Georga Rhaua w zbiorach Książnicy Kopernikańskiej: analiza zawartości
Ilona Lewandowska Muzykalia Biblioteki Uniwersyteckiej w Toruniu jako źródło do badań muzycznego dziedzictwa Pomorza
Anna Soborska-Zielińska Muzykalia w zbiorach Muzeum Ziemi Chełmińskiej
Aleksandra Grucza-Rogalska Muzykalia w bazylice Świętych Janów w Toruniu
Zenona Rondomańska Sammlung… Jacoba Josepha Behrendta z Grudziądza
Elżbieta Szczurko Problematyka kultury muzycznej Torunia na łamach czasopisma „Rocznik Toruński”
Katarzyna Grysińska-Jarmuła Akta Starostwa Powiatowego w Świeciu jako źródło do badań nad dziejami życia muzycznego Świecia i okolic w okresie międzywojennym
Katarzyna Grysińska-Jarmuła Czasopismo „Bromberg” o muzyce w Bydgoszczy
Ryszard Nowicki Ślady kultury muzycznej w zbiorach Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Bydgoszczy
Krzysztof Rottermund Budownictwo fortepianów w Bydgoszczy – zarys problematyki
Anna Szarapka Kolekcja pianin i fortepianów im. Andrzeja Szwalbego
Marian Dorwa O cenniejszych obiektach sztuki organmistrzowskiej na terenie Pomorza i Kujaw
Jakub Kwintal Organy w kościele ewangelicko-augsburskim i kościele ewangelicko-metodystycznym w Bydgoszczy
Bogna Derkowska-Kostkowska Miejsca rozbrzmiewające muzyką w Bydgoszczy na przełomie XIX i XX stulecia
Eleonora Sienkiewicz-Bloch Siedziba Klubu Polskiego jako znaczący punkt na muzycznej mapie Bydgoszczy (1920-1939)
Alicja Weber Ostatni teatr XX wieku, czyli niezwykła historia budowy opery w Bydgoszczy
Aleksandra Kłaput-Wiśniewska Sale koncertowe i obiekty kultury w regionie, w koncepcji Andrzeja Szwalbego
Marek Rzepa Archiwum dźwiękowe Polskiego Radia Pomorza i Kujaw