v.przech@amfn.pl
Violetta Przech, prof. dr hab. (teoretyk muzyki, muzykolog). Absolwentka Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy (dyplom z wyróżnieniem). Doktoryzowała się na Wydziale Historycznym Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu (Zakład Muzykologii Instytutu Historii Sztuki), habilitację uzyskała na Wydziale Twórczości, Interpretacji i Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej w Krakowie. Od roku 2021 jest profesorem tytularnym. W latach 2005-2012 pełniła funkcję dziekana Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, w latach 2012-2020 – prodziekana tegoż Wydziału. Z jej inicjatywy powołano kierunek Reżyserii Dźwięku. Równolegle od 2012 roku pełni funkcję redaktora naczelnego Wydawnictwa Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Ponadto jest członkiem zarządu krajowego Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, w latach 2019-2013 była jurorem Konkursu o Nagrodę ks. Prof. Hieronima Feichta, jest członkiem Polskiego Towarzystwa Analizy Muzycznej, w roku 2022 i 2024 była członkiem Kapituły Międzynarodowego Konkursu “Muzyczne Orły”, jest członkiem Kapituły Nagród i Stypendiów Naukowych przy Prezydencie Miasta Bydgoszczy, w roku 2022 powołana została przez Ministra Edukacji i Nauki do pełnienia funkcji eksperta Komisji Ewaluacji.
W obszarze jej zainteresowań naukowych pozostaje muzyka XX i XXI wieku, zwłaszcza polska, a także zagadnienia formy muzycznej i analizy muzycznej. Systematycznie uczestniczy w konferencjach naukowych w kraju i za granicą. Zapraszana jest przez uczelnie do wygłaszania wykładów monograficznych. Materialnym śladem jej aktywności naukowej są publikacje w języku polskim i angielskim (wydane również za granicą), w tym kilkadziesiąt artykułów oraz dwie obszerne monografie: W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski – twórca i dzieło (Musica Iagellonica i Wyd. AMFN, 2022), Polska twórczość na fortepian solo 1956-1985. Nowatorskie kierunki i techniki (Wyd. BTN i Wyd. AMFN, 2004), a także: Katalog tematyczny utworów Ryszarda Kwiatkowskiego (Wyd. AMFN, 2005), Katalog tematyczny utworów Zbigniewa Bargielskiego (współautorstwo, Wyd. AMFN 2012). Pracę naukową łączy z działalnością dydaktyczną i recenzencką (recenzje w postępowaniach o nadanie stopnia doktora, doktora habilitowanego, tytułu profesora oraz recenzje wydawnicze).
W roku 2014 uhonorowana została Medalem Prezydenta Miasta Bydgoszczy „za twórcze działania na rzecz rozwoju Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz działalność badawczą”, w roku 2021 oraz 2022 nagrodą Prezydenta Miasta Bydgoszczy. W 2023 roku uzyskała statuetkę (najwyższą nagrodę) w III Międzynarodowym Konkursie „Muzyczne Orły” w Łodzi w kategorii „publikacja naukowa i popularnonaukowa” oraz nagrodę Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. W roku 2024 uhonorowana została Nagrodą Związku Kompozytorów Polskich na rok 2024 oraz w tym samym roku Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Kilkukrotnie otrzymała Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.