Opublikowano: 17.03.2016
Muzyka pasyjna jako kontemplacja cierpienia Jezusa Chrystusa towarzyszy ludzkości już od ok. X wieku. Wśród licznych dzieł o tej tematyce za najdoskonalsze uważa się dwie kompozycje Johanna Sebastiana Bacha: Pasja wg św. Jana oraz Pasja wg św. Mateusza. Pasja Janowa po raz pierwszy zabrzmiała w 1723 roku w Lipsku. Warstwę tekstową stanowi Ewangelia, poezja Bartholda Brockesa oraz tradycyjne protestanckie chorały. Jej zwarty i dramatyczny charakter wynika z Ewangelii Janowej i wydaje się idealny do interpretacji quasi teatralnej. Takiej właśnie, niezwykłej, interpretacji podjęli się studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego bydgoskiej Akademii Muzycznej oraz Zespół Muzyki Dawnej illo tempore pracujący pod opieką Alicji Mozgi (reżyser) oraz Damiana Borowicza (dyrygent i pomysłodawca projektu). Czytane fragmenty Pisma Świętego wplecione zostaną we wspaniałą muzykę J. S. Bacha tworząc wyjątkowe Muzyczne Misterium Męki Pańskiej. Projekt został dofinansowany ze środków Urzędu Miasta Bydgoszczy.