W Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy pełniła funkcje: prorektora ds. artystycznych, naukowych i współpracy z zagranicą (2005-2012), kierownika Pracowni Kultury Muzycznej Pomorza i Kujaw (1998-2006), redaktora naczelnego Wydawnictwa AM (1994-1997, 2005-1012), Dyrektora Festiwalu Laureatów Konkursów Muzycznych (2007-2012). Aktualnie – dziekan Wydziału Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku (od 2012).
Absolwentka Wydziału Kompozycji i Teorii Muzyki Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Gdańsku (1977) i Studium Doktoranckiego przy Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie (1981), gdzie doktoryzowała się w 1987 dysertacją „Liryka wokalna Witolda Friemanna. Romantyk w czasie nieromantycznym” (promotor prof. dr hab. M. Tomaszewski). Kwalifikacje II stopnia w zakresie teorii muzyki uzyskała w 1998 w Akademii Muzycznej w Krakowie (rozprawa „Współczesny koncert polski. Przemiany gatunku”), tytuł profesora w 2015. Od 1979 wykłada przedmioty teoretyczne w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy, ponadto gościnnie wykładowca uniwersytetów i konserwatoriów muzycznych w Tuluzie, Hamburgu, Lipsku, Kragujevac, Bańskiej Bystrzycy, Linz.
Pracę pedagogiczną łączy z działalnością naukową, publicystyczną, redakcyjną i organizacyjną. Jest uczestnikiem międzynarodowych konferencji muzykologicznych w kraju i za granicą. W latach 2004-2013 była kierownikiem naukowym Międzynarodowych Sympozjów „Dzieło muzyczne i jego konteksty historyczno-kulturowe”, od 2015 jest kierownikiem Międzynarodowych Konferencji „Interpretatio artis musicae” organizowanych przez Katedrę Teorii Muzyki i Kompozycji Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Główne obszary jej badań naukowych dotyczą zagadnień teorii i historii muzyki polskiej XX wieku, zwłaszcza problematyki genologicznej pieśni solowej, koncertu instrumentalnego i mazurka fortepianowego, recepcji dziedzictwa romantycznego w muzyce polskiej XX wieku, kultury muzycznej Pomorza i Kujaw. Opublikowała 5 książek: Pomorska Orkiestra Symfoniczna. Idea urzeczywistniona (Bydgoszcz 1994), Współczesny koncert polski. Przemiany gatunku (Bydgoszcz 1997), Mazurek fortepianowy w muzyce polskiej XX wieku (Kraków 2013), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy 1974-2024. Księga Jubileuszowa (Bydgoszcz 1999), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy 1974-2024. Księga Jubileuszowa II, (współautor Michał Zieliński, Bydgoszcz 2014), kilkadziesiąt haseł w wydawnictwach encyklopedycznych polskich i zagranicznych oraz blisko 100 artykułów w polskich i zagranicznych czasopismach i pracach zbiorowych. Jest członkiem zwyczajnym Związku Kompozytorów Polskich. W roku 2014 odznaczona brązowym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.
Anna Nowak, professor, Ph.D. in music theory. She has held the following positions at the Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz: Deputy Rector for Artistic and Academic Matters, and International Cooperation (2005 – 2012), Head of the Centre for the Musical Culture of the Pomerania and Kujawy Region (1998 – 2006), Chief Editor of the Academy’s Publishing Unit (1994 – 2012), and Dean of the Faculty of Composition, Music Theory and Sound Engineering (2012 – 2020). Since 2004, he has been the conference committee chair of the International Conferences „Musical work and its cultural contexts” organized by the Department of Music Theory, and editor of proceedings of the International Conferences. She is a member of the Musicologists’ Section of the Polish Composers’ Union, member of the Polish Society for Musical Analysis, and a member of the Bydgoszcz Society of Sciences. Awarded, among others, Silver and Bronze Cross of Merit, Gold Medal for Long-Term Service, Bronze Medal for Merit to Culture Gloria Artis, Award of the Marshal of the Kuyavian-Pomeranian Voivodeship, Award of the Mayor of Bydgoszcz, awards of the Rector of the Academy of Music in Bydgoszcz.
Her research focuses on the theory and history of 20th and 21st-century Polish music; particularly genre studies related the art song, instrumental concerto and mazurka. She has published five monographs: Pomorska Orkiestra Symfoniczna. Idea urzeczywistniona [Eng. The Pomeranian Symphony Orchestra. An Idea Enfleshed] (1994), Współczesny koncert polski. Przemiany gatunku [Eng. The Contemporary Polish Concerto: Transformations of the Genre] (1998) and Mazurek fortepianowy w muzyce polskiej XX wieku [Eng. Piano mazurkas in 20th-century Polish music] (2013), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy 1974-1999. Księga Jubileuszowa [Eng. The Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz 1974-1999. Book of Jubilee] (Bydgoszcz 1999), Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy 1974-2024. Księga Jubileuszowa II, Eng. The Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz 1974-2024. Book of Jubilee No 2] (co-author Michał Zieliński, Bydgoszcz 2014). She is the author of several dozen entries in Polish and foreign encyclopaedias (among others Encyclopedias of PWM, MGG, Polish Biographical Dictionary), and nearly a hundred papers in musicological journals and collective works published at home and abroad.
MONOGRAPHS
Mazurek fortepianowy w muzyce polskiej XX wieku [Piano Mazurka in the 20th-century Polish Music], Musica Iagellonica, Akademia Muzyczna w Bydgoszczy, Kraków–Bydgoszcz 2013; ISBN 978-83-7099-189-0, ISBN 978-83-61262-17-6;
Współczesny koncert polski. Przemiany gatunku [The Contemporary Polish Concerto: Changes in the Genre], Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1997; ISBN 93-900496-9-4;
Pomorska Orkiestra Symfoniczna 1946-1952. Idea urzeczywistniona, [The Pomeranian Symphony Orchestra], Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 1994; ISBN 83-900496-5-1;
PAPERS [choice]
„A New Aesthetic Ideas and the “Memory of Genre” in the 20th and 21st Century Polish Instrumental Concertos”, in: Literature and Arts Review, Volume 2023, 1-13, Science Signpost Publishing;
„Individuality and Identity as Interpretative Categories in the Compositional Output of Hanna Kulenty”, w: Music and Values, Saggitaria, Bydgoszcz 2023, ISBN 978-83-61262-15-2;
„Reflections on the Dramatic Concept of Ludwig van Beethoven’s Final Piano Concerto in the Concertos of Hanna Kulenty”, in: Beethoven 9. Studies and Interpretations, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Kraków 2024, ISBN 978-83-67055-24-6;
„String Quartets by Hanna Kulenty. The Memory of the Genre and Modern Means of Expression”, in: Polski Rocznik Muzykologiczny, tom XX, Warszawa-Kraków 2022, ISSN 1733-9871;
„Methodological Approaches to Intertextuality in the Works of Contemporary Composers”, in: Lithuanian Musicology 23, 2022, ISSN 1392-9313;
„Beyond the Genre Paradigm. Transgressive Forms of Artistic Expression in 20th Century Instrumental Concertos by Polish Composers”, in: Transgression in Music, Saggitaria, Bydgoszcz 2022, ISBN 978-83-61262-90-9;
„Hanna Kulenty’s compositional manuscripts as a source of studies on the composer’s work”, in: Music Preserved in Notation and Recordings, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 2022; ISBN 978-83-61262-86-2;
„Trumpet Concerto No. 3 by Hanna Kulenty. In the Circle of Beethovenian Inspirations”, in: Beethoven 8. Studies and Interpretations, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie, Kraków 2021, ISBN 978-83-67055-00-0;
„Inter-Compositional Relationships as a Research problem in the Works of Contemporary Composers”, in: Musical Analysis. Historia. Theoria. Praxis, vol. VI, ed. Anna Granat-Janki, Akademia Muzyczna im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu, Wrocław 2021, ISBN 978-83-65473-31-8;
„The Reception of Musical Idiolects in Compositions. A Reconnaissance”, in: Musical Works and Cultural Traditions, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 2021; ISBN 978-83-61262-74-9;
„The Musical Output of Emigrant Composers in the Time of the „Captive Mind”. The Case of Roman Maciejewski”, in: The Limits of Music – the Limits of Freedom, Instytut Pamięci Narodowej, Komisja Ścigania Zbrodni Przeciwko Narodowi Polskiemu, Oddział w Poznaniu, Poznań–Warszawa 2021, ISBN 978-83-8229-231-2;
„A Musical Work in Dialogue with Tradition and Modernity. Certain Aspects of the Musical Language of Hanna Kulenty”, in: The Past and Present in a Musical Work, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 2020; ISBN 978-83-61262-50-3;
„The cultural identity of Polish emigrant composers. The case of Roman Maciejewski”, in: Interpreting musical works: National identity versus universal values, Wydawnictwo Uczelniane Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 2019; ISBN 978-8361262-34-3;
“Polifonia Łuków jako technika organizowania czasoprzestrzeni w Sesto na fortepiano solo Hanny Kulenty”, in: Aspekty muzyki 8, AM Gdańsk 2018, t. 8, ISSN 2082-6044; ISBN 978-83-64615-33-7;
“Duety fortepianowe Romana Maciejewskiego. Konteksty – gatunki – znaczenia”, in: Teoria Muzyki. Studia. Interpretacje. Dokumentacje 13; AM Kraków 2018;
“Interpretacje dzieła muzycznego. Narodowość a wartości uniwersalne”, [Interpreting Musical Works: National Identity versus Universal Values], in: Tożsamość kulturowa polskich kompozytorów emigracyjnych: casus Romana Maciejewskiego, [The cultural identity of Polish emigrant composer: The case of Roman Maciejewski]; Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Bydgoszczy; Bydgoszcz 2019; ISBN 978-8361262-34-3;
“In Dialog with the Logos of the Musical Work”, in: Logos et Musica. In honorem summi romani pontificis Benedicti XVI; Peter Lang. Internationaler Verlag der Wisseschaften; Frankfurt am Main 2012; Band 3, ISBN 978-3-631-63894-1;
“Tetmajer i polska liryka wokalna”, in: Polski Rocznik Muzykologiczny, tom. XIII, Sekcja Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich, Na Siedemdziesięciolecie ZKP; red. J. Katarzyna Dadak-Kozicka; Warszawa 2015; ISSN 1733-9871; www.zkp.org.pl/index.php/pl/sekcja-muzykologów/polski-rocznik-muzykologiczny;
“Functions of the Musical Work and Poetics of 20th Century Piano Mazurkas by Polish Composers”, in: Music as a Message of Truth and Beauty; ed. Teresa Malecka and Małgorzata Pawłowska; Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie; Kraków 2014; ISBN 978-83-62743-12-4;
“Chopin`s Mazurka as a Carrier of the Values and Meanings Conveyed in the Polish Piano Mazurkas”in: Music: Function and Value. Proceedings of the 11th International Congress on Musical Signification; ed. Teresa Malecka and Małgorzata Pawłowska, vol. 2; Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie; Kraków 2013; ISBN 978-83-62743-19-3;
“Concerto per viola ed orchestra”, in: Twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Od genezy do rezonansu. t. 5: 1976-1985. Czas dialogu z „odnalezioną przeszłością”. Faza Raju utraconego i II Symfonii; Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie; Kraków 2013; ISBN 978-83-62743-26-1;
“Concerto per pianoforte ed orchestra. Resurrection/Zmartwychwstanie”, in: Twórczość Krzysztofa Pendereckiego. Od genezy do rezonansu. t. 7: Nowy początek 1993 – Faza Credo, Sekstetu i Pieśni przemijania; Wydawnictwo Akademii Muzycznej w Krakowie; Kraków 2013; ISBN 978-83-62743-28-5;
“Chopin`s inspirations in Roman Maciejewski`s Piano Mazurkas”, in: Fryderyk Chopin. Sein und Werk; Peter Lang Internationaler Verlag der Wissenschaften,; Frankfurt am Main – Berlin – Bern- Bruxelles – New York – Oxford – Wien 2010; ISBN 978-3-631-60622-3;