https://fst.iai-tabah.ac.id/slot-dana/ https://teknik.stahnmpukuturan.ac.id/slot88/ http://diopeni.appdevel.cirebonkota.go.id/slot88/ http://sidara.appdevel.cirebonkota.go.id/slot123/

CCLX KONCERT PAŁACOWY

Opublikowano: 04.07.2024

CCLIX KONCERT PAŁACOWY

sobota, 3.05.2025, godz. 17.00
Sala Rotundowa Pałacu w Lubostroniu

Matthias Bergmann dessus de viole (viola sopranowa)
Dorota Zimna klawesyn

w programie:

Johann Daniel Hardt (1696-1763) – Six Sonates. a une sitte Viole et Basse Continue
dediees a sa Majesté le Roy de Pologne:

Sonata II D-dur

         Allegro – Allemand – Courant – Echo – Paissant – Minuet I & II

 


Thomas Marc (fl. 1720-1735) – Suitte de Pieces de Dessus et de Pardessus de Viole

et trois Sonates avec les Basses Continue:

Sonata I d-moll

         Lentement – Gayement – Courante – Sarabande – Gigue

 


Johann Daniel Hardt (1696-1763) – Six Sonates (…) a sa Majesté le Roy de Pologne:

         Sonata III F-dur

         Allegro – Allemand – Courante – Sarabande – Gigue

 


François Couperin (1668-1733) – Pieces de Clavecin Livre IV:

Vingtieme Ordre

         La Princesse Marie – Air Polonois

 


Johann Daniel Hardt (1696-1763) – Six Sonates (…) a sa Majesté le Roy de Pologne

         Sonata IV G-dur

         (…) – Allemand – Courante – Chiaconne – Gavotte en Rondeau

 


Georg Philipp Telemann (1681-1767) – Der Getreue Music-Meister

Sonata TWV41:G6

         Siciliana – Vivace – Dolce – Scherzando

 


Johann Daniel Hardt (1696-1763) – Six Sonates (…) a sa Majesté le Roy de Pologne

Sonata V a-moll

         (…) – Allemand – Courant – Minuet – Gavotte I & II

 


O programie:
Program a sa Majesté le Roy de Pologne skoncentrowany jest wokół zbioru Sonat Johanna Daniela Hardta na violę sopranową i basso continuo. Hardt (1696-1763) był nadwornym gambistą Stanisława Leszczyńskiego w okresie, w którym zdetronizowany król przebywał w niemieckim mieście Zweibrücken. Karol XII uczynił Leszczyńskiego „księciem z upoważnienia” (prince par délégation), co miało zabezpieczyć egzystencję byłego polskiego monarchy. W czasie swych rządów w Zweibrücken Leszczyński wzniósł rezydencję podmiejską Tschifflik, nakazał budowę nowego klasztoru w Gräfinthal, gdzie pochowana została jego córka Anna. Utrzymywał francuski zespół teatralny pn. Teatr Jego Mości Króla Polski, gdzie wśród zatrudnionych muzyków znalazł się J.D. Hardt. To właśnie w Zweibrücken skomponował Hardt zbiór Six Sonates a une sitte Viole et Basse Continue dediees a sa Majesté le Roy de Pologne (Sześć Sonat na violę i basso continuo dedykowane Jego Wysokości Królowi Polski). Hardt zdecydował się zatytułować swoje utwory „Sonaty”, choć formalnie przypominają one znacznie bardziej suity w stylu francuskim, których cześci opierają się na różnych tańcach, odegrywających tak ważną rolę w życiu francuskiego dworu. Program koncertu uzupełniają inne utwory na dessus de viole – instrument stosunkowo rzadko używany przez kompozytorów w roli solowej: przykład suity w stylu francuskim skomponowanej przez Thomasa Marca oraz bardziej typową sonatę niemiecką o włoskiej formie i w stylu mieszanym (z wpływami polskimi) Georga Philippa Telemanna. W programie znalazł się także muzyczny portret córki Stanisława – Marii Leszczyńskiej (późniejszej żony króla Francji Ludwika XV), autorstwa François Couperina.

 


O wykonawcach:

Matthias Bergmann (wiola da gamba) – studiował wiolonczelę współczesną i barokową w Monachium, Lubece i Frankfurcie oraz violę da gamba we Frankfurcie, Bremie i Bazylei. Obecnie mieszka w Mannheim. Pełni funkcję pierwszego wiolonczelisty w Orchestre des Pfalztheaters Kaiserslautern. Współpracuje jako gambista i wiolonczelista z innymi orkiestrami i zespołami, takimi jak Akademie für Alte Musik Berlin, Konzerthausorchester Berlin, Freiburger Barock Consort, Staatsoper Stuttgart, il Gusto Barocco Stuttgart, Saarländisches Staatstheater, Nationaltheater Mannheim, {oh!} Orkiestra. Występował na wielu festiwalach, m.in. Bachfest Leipzig, Musikfest Stuttgart, Heinrich Schütz Musikfest i Schwetzinger SWR Festspiele. Brał udział w wielu nagraniach płytowych i produkcjach radiowych. W 2024 roku ukazała się jego płyta z kompletem sonat na violę da gamba lub wiolonczelę i basso continuo. Jest zapraszany jako wykładowca kursów zarówno solowych, jak i orkiestrowych. Od 2022 roku prowadzi klasę wiolonczeli historycznej w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Dorota Zimna (klawesyn) – doktor habilitowany sztuk muzycznych, absolwentka AMFN w Bydgoszczy w klasie klawesynu prof. dr hab. Urszuli Bartkiewicz. Jest wykładowcą, a od 2024 r także Kierownikiem, Katedry Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej AMFN w Bydgoszczy. Występuje jako solistka i kameralistka. Miała okazję współpracować z wieloma zespołami i orkiestrami, m.in. Akademie für Alte Musik Berlin, Orchestra of the Eighteen Century, Neue Düssseldorfer Hofmusik, Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Pomorskiej, Capellą Bydgostiensis, zespołem Intemperata. W 2016 r. ukazała się jej książka Wariantywność Obsady w twórczości instrumentalnej François Couperina, wraz z płytą François Couperin – Compositeur Royal. Nagrała kilka albumów płytowych, m.in. Gościniec z zespołem intemperata (utwory Jarzębskiego, Szarzyńskiego, Mielczewskiego), Time Dilation z akordeonistą Stanisławem Miłkiem (polska muzyka współczesna), z Matthiasem Bergmannem wszystkie sonaty na wiolonczelę lub violę da gamba i b.c. G.Ph.Telemanna. Od 2018 roku jest prezesem Stowarzyszenia Akademia Muzyki Dawnej.

Matthias Bergmann i Dorota Zimna współpracują ze sobą od 2022 roku. Zagrali wspólnie kilkadziesiąt koncertów (w Polsce, Francji, Niemczech, Hiszpanii, na Łotwie), m.in. w ramach takich festiwali i cykli muzycznych jak Festiwal Cichej Muzyki w Toruniu, Fide et Amore, Annum Festival, Muzyka Dawna w Wilanowie, Bydgoska Scena Barokowa, Festiwal Telemannowski, Na Gotyckim szlaku w Polsce Zachodniej, Rhein Neckar Barock. Są także koordynatorami projektu Gemeinsames Erbe / Wspólne dziedzictwo – cyklu koncertowego odbywającego się w regionie Rhein Neckar (Niemcy).

W 2024 roku ukazał się ich album Georg Philipp Telemann – Complete Works for Viola da Gamba or Violoncello and Basso (wyd. Sagittaria).

 


Bilety można nabywać w Pałacu w Lubostroniu pół godziny przed koncertem. Bilety w cenie 35 zł normalny, 30 zł ulgowy (dzieci, studenci, emeryci , renciści).

 

współpraca:

slot 88