Opublikowano: 15.11.2022
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Międzynarodowa Konferencja
MUZYKA WOBEC WARTOŚCI
The International Conference
MUSIC AND VALUES
22–24.11.2022
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku
Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji
The Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz
The Faculty of Composition, Theory of Music and Sound Engineering
The Department of Theory of Music and Composition
Organizator
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Wydział Kompozycji, Teorii Muzyki i Reżyserii Dźwięku
Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji + logo
The Feliks Nowowiejski Academy of Music in Bydgoszcz
The Faculty of Composition, Theory of Music and Sound Engineering
The Department of Theory of Music and Composition
Współpraca
Fundacja KOHERENCJE + logo
Kierownictwo naukowe / Conference Committee Chair
prof. dr hab. ANNA NOWAK
Sekretariat / Secretary
dr BARBARA MIELCAREK-KRZYŻANOWSKA
Redakcja programu / Editors of the program
Anna Nowak
Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Konferencja finansowana ze środków Ministerstwa Edukacji i Nauki
w ramach programu
„Regionalna inicjatywa doskonałości” SZTUKA DOSKONAŁOŚCI
PROGRAM
WTOREK, 22 listopada 2022 roku
TUESDAY, November 22rd, 2022
Sesja I / Session I
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Anna Nowak
Wartości muzyki i ich historyczna recepcja / Music Values and their Historical Reception
10.00 Otwarcie Konferencji – Rektor
Rector’s openingaddress
10.10 Anna Chęćka (Gdańsk)
Słuch metafizyczny. Wartości muzyki a dialog interdyscyplinarny
Ear for Metaphysics. Music Values and Interdisciplinary Dialogue
10.50 Małgorzata Janicka-Słysz (Kraków)
O komponowaniu według wartości. Odzyskując romantyczną podmiotowość
Value-based Composing. Reclaiming Romantic Subjectivity
11.20 Susanne Kogler (Graz)
Art and the Critique of Art: Aesthetic Judgement Revisited
Sztuka i krytyka sztuki: powrót do oceny estetycznej
11.50-12.30 przerwa / break
Sesja II / Session II
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Beata Bolesławska-Lewandowska
Dzieło muzyczne jako podmiot wartości / A Musical Work as a Subject of Value
12.30 Katarzyna Szymańska-Stułka(Warszawa)
Marcin Błażewicz. Kundalini i Dharma – drogi ku wieczności
Marcin Błażewicz. Kundalini and Dharma – Paths to Eternity
13.00 Anna Nowak (Bydgoszcz)
Indywidualność i tożsamość jako kategorie interpretacyjne twórczości kompozytorskiej Hanny Kulenty
Individuality and Identity as Interpretive Categories in the Compositional Output
of Hanna Kulenty
13.30 Helmut Loos (Leipzig)
Richard Wagner’s Lohengrin, his Musical Language and his Transmission of Values
Lohengrin Richarda Wagnera, jego język muzyczny i przekaz wartości
14.00-16.00 przerwa / break
Sesja III / Session III
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Małgorzata Janicka-Słysz
Doświadczanie wartości w muzyce / Experiencing Values in Music
16.00 Robert Hatten (Austin)
Levels of Musical Emotion and their Interaction
Poziomy emocji muzycznych i ich interakcja
16.30 Luba Kijanowska (Lwów)
Wartości estetyczne w paradygmacie historyczno-społecznym
Aesthetic Values in the Historical-Social Paradigm
17.00 Malwina Marciniak (Bydgoszcz)
Koncepcja „przewartościowania” (transvaluation) Byrona Alména w analizie
przebiegu formy dzieła muzycznego
Byron Almén’s Concept of Transvaluation in an Analysis of the Course of a Musical Work’s Form
19.00 Koncert muzyki współczesnej/ Contemporary Music Concert
wykonawcy:
Włodzimierz Spodymek – saksofon
Mariusz Klimsiak – fortepian
Dorota Nowak – sopran
Ada Żmudzińska – sopran
Tomasz Gumiela – fortepian
Patryk Kusiak – fortepian
Kacper Brudel – akordeon
Sala Koncertowa im. prof. R. Sucheckiego, ul. Staszica 3, godz. 19.00
ŚRODA 23 listopada 2022 roku
WEDNESDAY November 23rd, 2022
Sesja IV / Session IV
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Helmut Loos
Muzyka wobec wartości i antywartości / Music and Values and Anti-values
10.00 Agata Kochanowska (Zielona Góra)
Muzyka w służbie antywartości. Przemoc muzyczna w niemieckich obozach koncentracyjnych
Music in the Service of Anti-Value. Musical Violence in German Concentration Camps
10.30 Olena Berehova (Kijów)
„Muses are not Silent”: Ukrainian Music as a Reflection of the Global Challenges of Modernity
„Muzy nie milczą”: muzyka ukraińska jako odzwierciedlenie globalnych wyzwań nowoczesności
11.00 Agnieszka Draus (Kraków)
Technologia – Idea – Wartość. O postawie twórczej Józefa Rychlika
Technology – Idea – Value. On the Creative Attitude of Józef Rychlik
11.30 Zuzana Martináková-Rendeková (Banská Štiavnica)
Hypertextuality as an Artistic Value in Louis Andriessenʼs Music
Hypertekstualność jako wartość artystyczna muzyki Louisa Andriessena
12.00-12.30 przerwa / break
Sesja V / SessionV
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Agnieszka Draus
Międzykulturowy transfer wartości / Intercultural Value Transfer
12.30 Beata Bolesławska-Lewandowska (Warszawa)
„Kto chce słuchać muzyki, musi najpierw wyczyścić wszystkie hałasy i dopiero wtedy słuchać” – Zygmunt Mycielski jako krytyk muzyczny
„Whoever wants to listen to Music must first clear out all the Noise and only then listen.” – Zygmunt Mycielski as a Music Critic
13.00 Barbara Mielcarek-Krzyżanowska (Bydgoszcz)
Zygmunt Mycielski wobec folkloru
Zygmunt Mycielski and Musical Folklore
13.30 Elżbieta Szczurko (Bydgoszcz)
Antoni Szałowski – paryżanin z wyboru. O postawie kompozytora wobec idei wolności twórczej
Antoni Szałowski – a Parisian by Choice. The Composer’s Attitude to the Idea
of Creative Freedom
14.00-16.00 przerwa / break
Sesja VI / Session VI
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Elżbieta Szczurko
Wartości estetyczne i ponadestetyczne w muzyce / Aesthetic and Supra-aesthetic Values in Music
16.00 ks. Mateusz Ziemlewski (Bydgoszcz)
O możliwości teologii w muzyce. Studium w oparciu o myśl Josepha kard. Ratzingera oraz twórczość religijną Henryka Mikołaja Góreckiego
On the Possibilities of Theology in Music. A Study based on the Thought of Joseph, Card. Ratzinger and the Religious Works of Henryk Mikołaj Górecki
16.30 Aleksandra Kłaput-Wiśniewska (Bydgoszcz)
Pieśni Ignacego Jana Paderewskiego w opracowaniu Marcina Gumieli – transfer wartości, czy dialog estetyczny?
Songs of Ignacy Jan Paderewski, edited by Marcin Gumiela – Value Transfer or Aesthetic Dialogue?
17.00 Oksana Hysa (Kraków)
Franz Xavier Mozart – w 230. rocznicę śmierci kompozytora
Franz Xavier Mozart – on the 230th Anniversary of the Composer’s Death
CZWARTEK, 24 listopada 2022 roku
THURSDAY, November 24th, 2022
Sesja VII / Session VII
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Wartości zapośredniczone w dziele muzycznym / Values Mediated in a Musical Work [1]
10.00 Paweł Pura (Bydgoszcz)
Bas lamentacyjny w wybranych balladach fortepianowych doby romantyzmu
Lament Bass in Selected Piano Ballads of the Romantic Era
10.30 Marcin Simela (Bydgoszcz)
Estetyka i styl twórczości Mieczysława Surzyńskiego
The Aesthetics and Style of Mieczysław Surzyński’s Work
11.00 Matthew Leone (New York)
A Composer’s Oeuvre, (Under)valued: Jan Ladislav Dussek’s Music in the Curriculum of The Paris Conservatoire in the Nineteenth Century
(Nie)doceniana twórczość kompozytora: muzyka Jana Ladislava Dusska w programie nauczania Konserwatorium Paryskiego w XIX wieku
11.30 Yue Ming (York)
My View on the Stylistic Formation of the „Individual Voice” of Neo-Orientalist Chinese Composers’
Stylistyczne kształtowanie się „indywidualnych postaw” neo-orientalnych kompozytorów chińskich – autorefleksja kompozytorska
12.00-12.30 przerwa / break
Sesja VIII / Session VIII
PRZEWODNICZENIE / CHAIR: Aleksandra Kłaput-Wiśniewska
Wartości zapośredniczone w dziele muzycznym / Values Mediated in a Musical Work [2]
12.30 Agata Krawczyk (Gdańsk)
Sfera wartości w twórczości kompozytorskiej Eugeniusza Głowskiego
The Sphere of Values in the Compositions of Eugeniusz Głowski
13.00 Manuel Antonio Domínguez Salas (Bydgoszcz)
„… Czas taki, jaki powinien być, a nie taki, jaki jest” – Wartość czasu w muzyce Conlona Nancarrowa
“… Time as its hould be, not as it is” –Value of Time in the Music of Conlon Nancarrow
13.30 Chia-Ling Peng (Newcastle)
Defined or Undefined: the Gradational Process of Value Formation
Zdefiniowane lub niezdefiniowane: stopniowy proces tworzenia wartości
14.00 Zakończenie konferencji — Kierownik naukowy
Conference Committee Chair’s Closing Speech
Impreza towarzysząca
Koncert:
MUZYKA FILOZOFIA KOHERENCJE
wykonawcy:
Mariusz Patyra – skrzypce
Emilia Biskupska – fortepian
Wykład:
„Czy styl muzyczny może posiadać cnoty lub wady moralne?”
dr hab. Ryszard Mordarski, prof. UKW
Sala Koncertowa im. prof. R. Sucheckiego, ul. Staszica 3, godz. 19.00
Uczestnicy / Participants
prof. dr hab. Olena Berehova
Narodowa Akademia Sztuk Ukrainy w Kijowie, Ukraina
dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska
Polska Akademia Nauk w Warszawie
dr hab. Anna Chęćka, prof. UG
Uniwersytet Gdański
dr hab. Agnieszka Draus, prof. AMKP
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
prof. em. dr Robert Hatten
Austin, USA
dr Oksana Hysa
Uniwersytet Jagielloński
dr hab. Małgorzata Janicka-Słysz, prof. AMKP
Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie
prof. dr hab. Luba Kijanowska-Kamińska
Narodowa Akademia im. Mykoły Łysenki we Lwowie, Ukraina
dr hab. Aleksandra Kłaput-Wiśniewska, prof. AMFN
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr Agata Kochanowska
Uniwersytet Zielonogórski
prof. dr Susanne Kogler
Karl Franzens Universität Graz, Austria
Agata Krawczyk
Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku
dr Matthew Leone
Indiana University NY, USA
prof. em. dr Helmut Loos, dr h.c.
Leipzig, Niemcy
Malwina Marciniak
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
prof. dr hab. Zuzana Martináková-Rendeková
Akademia Muzyczna im. Jana Albrechta, Banská Štiavnica, Słowacja
dr Barbara Mielcarek-Krzyżanowska
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr Yue Ming
University of York, UK
prof. dr hab. Anna Nowak
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
Chia-Ling Peng
Newcastle University, UK
Paweł Pura
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr Manuel Antonio Domínguez Salas
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr Marcin Simela
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr hab. Elżbieta Szczurko, prof. AMFN
Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
dr hab. Katarzyna Szymańska-Stułka, prof. UMFC
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
ks. dr Mateusz Ziemlewski
Bydgoszcz